In minder dan drie weken tijd barst het fashion geweld los. De modeweken staan voor de deur. New York, London, Milaan en Parijs. Voor een hele maand leeft de fash pack (bijnaam voor de mode caravan bestaande uit modellen, editors, streetstyle fotografen en bloggers) uit riante koffers vol met de meest waanzinnige outfits van aankomende zomer 2014 wel te verstaan.
En masse worden de sweethearts van fashion verwend met kleding en accessoires die voor het normale volk (lees: degene die het normaal vinden 1000 voor een rok neer te leggen) pas rond februari 2014 te verkrijgen zijn. De fashion elite met al haar pracht en praal. Ik kan me nu alweer verheugen op de grand entrees van de steenrijke Russische Czarinas een groep van een vijftal bloggers en ontwerpers die van de streetstyle buiten de fashion shows een waar schouwspel maken of de Emanualle Alt clan (hoofdredacteur Franse vogue - red) vaak gehuld in ingetogen zwart. Team Carine Roitfeld met haar statement pencil skirts en alle jaloers makende streetstyle fotos van models of duty door Tommy Ton die de next day op style.com verschijnen.
Wat valt je hier op? Juist: Fashion week season draait om het hebben van een fashionable posse. Fashion week doe je niet solo: met wie je wordt gezien is net zo belangrijk als de nieuwste it-bag die je draagt. Een en ander valt natuurlijk makkelijk te verklaren. Reizen is veel leuker met zijn tweeën of in een groep, hetzelfde geldt voor eten, drinken, naar de shows gaan, netwerken en afterpartyen. Maar er is een veel groter psychologisch goed wat ten grondslag ligt aan al die modeweek bendes: je bent net zo populair als degene die naast je staat. Het liefst eentje met net wat meer facebook likes en instagram followers.
Degene waarmee je het fashionable strijdtoneel deelt bepaalt in grote mate waar je binnen de moderangen staat en wat je voorstelt. Of je er nu echt bij hoort of niet. Ik ken bloggers die groot zijn geworden door strategisch op de juiste tijd een pact te sluiten met een grotere blogger of designer en ik ken designers die naar feestjes gaan omwille van dat ene kiekje met editor in chief E of A. Samen poseren op Instagram doet niet alleen veel voor je image maar ook voor je following en dus voor je merkwaarde.
Sommigen zullen zeggen dat het leeg is, maar ik noem het liever playing fashion chess: Wie zijn of haar PR in de modewereld goed op orde heeft kan zomaar stappen maken en opgepakt worden. Nog nooit eerder was het - met de komst van social media en vooral Instagram zo makkelijk om binnen zes weken naam en faam te maken.
In die zin kunnen we heel wat leren van de mode caravan, want tussen al het pracht en praal worden slimme allianties gesloten en werkt de posse keihard aan individueel succes. De fashionindustrie is daarom het schoolvoorbeeld van It is not about what you know, but who you know. Doe er je voordeel mee.
Voor meer van dit plus veel personal style volg mijn editors blog Anouk Yve op creatorsofdesire.com.
Outfit:
Top Zara
Skirt Zara
Shoes | Le Repetto
Bag | Saint Laurent
Sunnies | Retrosuperperspectives
Check ook snel de Editors Style Blogs van onze eigen redacteuren >