Inspiring Woman: Touriya Vaughan (eigenaar THV PR)

Inspiring Woman Touriya Vaughan verhuisde negen jaar geleden naar L.A. en inmiddels runt ze het florerende pr-bureau THV PR, maar ze heeft nog meer pl

Inspiring Woman Touriya Vaughan (35) verhuisde negen jaar geleden naar L.A. met de droom om Kelly Cutrone’s evenbeeld te worden aan de West Coast. Inmiddels runt ze het florerende pr-bureau THV PR, maar ze heeft nog veel meer ambitieuze plannen.

Omschrijf jezelf in vijf woorden.
‘Positief, happy, recht door zee, perfectionistisch en OCD (obsessive and compulsive, red.), for sure. Die mag ik absoluut niet vergeten, haha.’

Vertel.
‘Dit wordt ook wel een obsessieve-compulsieve stoornis genoemd, wat zich bij mij in veel dingen uit. Denk: altijd een spray bij me houden om schoon te maken, alle rommel opruimen, et cetera. Ik kan me niet concentreren als ik troep zie; op kantoor moet alles brandschoon zijn. At all times. Je weet immers nooit wie er binnen zullen lopen, zoals stylisten en redacteuren.’

Je leeft nu zo’n negen jaar The American Dream. Vanwaar die keuze voor L.A.?
‘Ik werkte een paar jaar in Amsterdam voor kleine televisieprojecten, toen ik naar Amerika ging voor de filmopnames van Five Fingers. Ik was 25 jaar en had de smaak te pakken. Ik deed nog wel modellenwerk, maar ik had mijn hart verloren aan acteren. Ik dacht: het is nu of nooit. En met die gedachte besloot ik om – met twee koffers op pad – op het vliegtuig te stappen naar L.A. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.’

Na de modellenwereld en showbizz, stapte je de pr-wereld binnen. Waarom public relations?
‘Nadat ik korte tijd stay-at-home mom was, wilde ik weer gaan werken. Dat was alleen niet zo makkelijk, vanwege de hiërarchische Amerikaanse bedrijven. In diezelfde periode zag ik echter ‘Kell on Earth’, de realityserie van New Yorkse pr-goeroe Kelly Cutrone. En toen wist ik het: ik wilde de Kelly van de West Coast worden. Ik keek de kunst af en vervolgens zocht ik naar stagiairs, kocht ik twee computers en benaderde ik Nederlandse designers. En met succes: Marlies Dekkers, Tony Cohen en Frédérique Constant behoorden tot mijn eerste, grote klanten.’

Inmiddels ben je eigenaar van een florerend pr-bureau. How come?
‘De eerste jaren van THV PR (Touriya’s pr-bureau, red.) waren echt een sacrifice. Vaak maakte ik werkdagen van 13 (!) uur. Maar: uiteindelijk was het de moeite waard. Ik kom uit Nederland en daardoor heb ik toch die gunfactor. Zodra ik emerging Nederlandse of andere Europese designers onder de aandacht breng, is men geïnteresseerd. Want: mode in L.A. stelt niks voor, hoe gek het ook klinkt.’

Als je terugkijkt op die eerste jaren, wat is dan je grootste carrièreles?
‘Don’t let people walk over you. Als het aankomt op samenwerken met anderen, werkt dit hetzelfde als een relatie: als iets niet goed zit, ga er dan niet mee door. Fashion is not science, het moet leuk blijven. Soms klikt het gewoon niet met bepaalde personen en dan moet je ermee stoppen.’ 

Inspiring-Woman-Touriya-Vaughan

Hoe blijf jij, beautywise, zen?
‘Elke vrijdagavond is het ‘Touriya tijd’ en trek ik mezelf even uit de werkvibe door een massage, mani- en pedicure. Maar de rest van de week is het snel, snel. Mijn make-up doe ik in vijf minuten (mijn favorieten: Giorgio Armani mascara en foundation, Nars blush, Chanel bronzer en Tom Ford lipgloss) en mijn haar doe ik dan in een fashionable knot. Als mijn haar een keer geföhnd is, weten mijn collega’s daarom onmiddellijk dat het een easy morning was.’

Wat is jouw signature office look?
‘Ik draag veel wit, grijs en zwart: daar voel ik me het fijnst in. Mijn favo items zijn van Isabel Marant, Rag & Bone en Alexander Wang. Daarnaast slaag ik bij Denham altijd voor de perfecte jeans. Meestal ga ik voor een minimalistische look, maar: altijd met een fashion forward gevoel. En dat kan in L.A. gerust op ballerina’s, maar misschien is dat wel mijn Hollandse nuchterheid.’

Jouw ambitie?
‘Hopelijk is mijn kantoor in New York binnen vijf jaar helemaal up and running. En misschien heeft THV PR dan wel een vestiging in Londen, Amsterdam of Hamburg. Sowieso een Europese stad. Ik hoop dat THV PR kan uitgroeien tot een internationaal bureau met minimaal vijftig medewerkers wereldwijd. Plus drie, want ik tel voor drie personen, haha.’

Meer info over deze Inspiring Woman en haar pr-bureau? Check ’t hier >

Enne… houd haar nog-te-lanceren-website in de gaten: www.bytouriya.com.

Tekst: Leonie Oude Elferink, fotografie: eigen beeld

Laatste nieuws