Als eigenaar van het high end blogcollectief Creatorsofdesire.com - waarop wij exclusief tien populaire modeblogs uitgeven - sta ik op met bloggen en ga ik ermee naar bed. En dat al een luttele vier jaar lang. Maar: nooit eerder was bloggen zo trending als nu.
Een fenomeen voor innovators (en early majority?)
Toen ik voor het eerst in aanraking kwam met dit fenomeen, werkte ik als marketingmanager voor een grote tassenonderneming. Er was destijds een handje vol bloggers actief die ik graag uitnodigde voor onze productlanceringen. Want: dat smoelde zo lekker. Al die camera's en positieve publicaties waren mooi meegenomen. Bloggen was weggelegd voor de innovators.
Maar zoals dat gaat in elke levenscyclus - met speciale dank aan de innovatietheorie van Rogers - wordt het fenomeen 'bloggen' inmiddels opgepakt door de early majority. Vrij vertaald: het product wordt door de massa opgenomen en bereikt de volwassenheidsfase.
Gestyleerd spel voor voyeuristen
En hoe! Anno 2013 heeft bloggen een mega vlucht genomen. Mijn mailbox stroomt dagelijks vol met verzoeken om tot ons premium netwerk toe te mogen treden. Overal waar ik ga en sta, hoor en zie ik mensen die ermee bezig zijn. Vol overgave hopen ze het succes van hun blogidolen te evenaren (óf te overstijgen). Een blog starten is dan ook nog nooit zo laagdrempelig geweest als nu. Hoppa! Met één klik op de muis slinger je je hele hebben-en-houden zo op het wereldwijde net.
Massaal genieten we van dat gestyleerde 'spel' - of je nou toegegeven voyeurist bent of niet. Eten doen we allang niet meer thuis (want: zó niet fotogeniek); voor dat gecomposeerde broodje doe je gewoon de hipste tenten aan. Modebloggen in 2013? Dat is allang niet meer in je achtertuin poseren in je mooiste outfits. Succesvolle modebloggers hebben hun eigen professionele fotograaf, of in ieder geval een supersonische camera waarmee complete fotoshoots worden geschoten.
Battle of the blogs
Yup, the battle of the blogs is definitief losgebarsten. In het wereldje wordt me dan ook vaak gevraagd hoe ik de toekomst van bloggen zie. Een lastige vraag, want de toekomst in deze snel veranderende digitale markt is moeilijk te voorspellen. Toch denk ik dat blogs de media van de toekomst zijn, waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Een ware survival of the fittest waarin alleen de allersterksten overeind blijven staan en meer nieuws dan ooit maken, naast de gevestigde media. Dat klinkt misschien cryptisch, maar time will tell. In de ban van blogs: je zou er een boek over kunnen schrijven...
Meer lezen en zien? Ook ik doe mee aan het fenomeen dat bloggen heet via mijn editor's blog, ANOUK YVE.
Beeld: Anouk Bos
Horloge: Cartier
Tas: Saint Laurent
Broek: & Other Stories
T-shirt: Rag & Bone