De 10 slaapgeboden

Moe op je werk verschijnen is niet handig. Goed slapen is daarom een must. Maar wat als je de slaap niet kunt vatten? Lees hier: de tien slaapgeboden.

Lees ook

Working girls, moe op je werk verschijnen is natuurlijk niet handig. Je productiviteit neemt een duikvlucht en de dag sleept zich voort. Goed slapen is dus een must. Maar wat als je die diepe slaap niet kunt vatten? Lees hier: de tien slaapgeboden.

De 10 slaapgeboden

  1. Beperk de tijd in bed tot maximaal 8 uur en gebruik het bed alleen voor slapen en seksen.
  2. Houd regelmatige slaaptijden aan, vooral bij het opstaan. In het weekend mag je maximaal anderhalf uur langer dan normaal slapen.
  3. Ga je bed uit als je langer dan 20/30 minuten wakker ligt. Doe iets wat je ontspant (denk: lezen, tv kijken). Zo blijf je het bed associëren met slaap.
  4. Kijk in bed niet langer dan 30 minuten tv en kies voor niet al te opzwepende programma’s.
  5. Het blauwe licht van je iPad, telefoon en laptop remt de productie van melatonine. De aanwezigheid van licht (of kunstlicht) maakt sowieso dat je wakker wordt en je ritme ontregelt raakt.
  6. Bouw je dag af, ga niet hyper in bed liggen. Als je thuiskomt van een feestje of je bent laat terug van je werk (hoe laat het ook is): ga eerst ontspannen.
  7. Doe geen dutjes ’s avonds, dat ontregelt je ritme.
  8. Vermijd na 18:00 uur elke vorm van cafeïne (chocola, koffie, thee, cola) en gebruik geen alcohol als slaapmuts. Uiteindelijk slaap je daar alleen maar slechter en lichter van.
  9. Zorg voor voldoende ‘slaapdruk’: als je overdag niet genoeg lichamelijke activiteit hebt gehad, ben je niet moe genoeg om te gaan slapen.
  10. Houd rekening met je eigen biologische klok. Ga niet te vroeg naar bed als je een avondmens bent, dan val je toch niet in slaap.

Bron: Kempenhaeghe, fotografie: Carmen Kemmink

Laatste nieuws

Zie ook