'Zenuwachtig zijn bij een sollicitatie, daar wordt niemand op beoordeeld. Maar op een slechte voorbereiding wél.' Aan het woord is Charlotte Stegeman tijdens de MC Masterclass. Zij is recruiter bij Grolsch Personal Branding en deelt met ons de dos and donts bij een sollicitatie of belangrijk business gesprek.
Want als jij aanklopt bij een bedrijf, voor een baan of financiering van je business, dan kun je ervan uitgaan dat ze je gaan testen op je kennis over hen. 'Zorg dus dat je vooraf op de website hebt gekeken, dat je het belangrijkste nieuws over hen hebt gelezen, dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Wees dus tot in de puntjes voorbereid.'
Je moet ook haarfijn kunnen uitleggen waarom je voor Grolsch wilt werken en niet voor Heineken, vervolgt Charlotte. Een open deur, maar geef ze eens de kost die na deze vraag gaan stotteren. Of antwoorden: gewoon, omdat ik Grolsch leuker vind. 'Een goed verhaal, over wie je bent, wat je komt brengen en wat je wilt halen is de sleutel tot succes.'
Tot slot tipt de Grolsch-goeroe: 'Check je online identiteit, want dat doet je toekomstige werkgever slash klant ook. En dan is het wel zo profi als ze niet geconfronteerd worden met fotos van jou in kennelijke staat of een Facebook-foto in bikini.'
Charlottes ultieme personal branding tip: 'Lees je in, leef je in en laat aan de ander je meerwaarde zien.'
MC Masterclass: lees hier de tips over personal branding van Anouk Bos van Creators of Desire >