Maroesja’s Beauty Bizz: (parfum)spray je naar de top!

Een signature-look is niet alleen een bepaalde tas of goed doorgevoerde stijl, je signature kan ook je parfum zijn. En aan één geur heb je niet voldoe

Maroesja’s Beauty Bizz: (parfum)spray je naar de top!

Een signature-look is niet alleen een bepaalde tas, hairdo of goed doorgevoerde stijl, je signature kan ook je parfum zijn. Nu is er met geur wel iets bijzonders aan de hand. Een geverfde lok, knalrode lipstick of een minimalistische kledingstijl kan bij een collega niet zo in goede aarde vallen, maar geur voert verder. Veel verder…. Parfum kan je een goed gevoel geven – ook als iemand anders lekker ruikt – maar parfum kan ook té aanwezig zijn.

Enthousiaste sprayer

Mijn collega’s op de redactie ruiken gelukkig heel lekker, geen klachten so far. Maar in de trein naar mijn werk zit heel vaak dezelfde vrouw, met dezelfde - excusez le mot - diep penetrante lucht. Overduidelijk een parfum dat in veel te enthousiaste hoeveelheden wordt gebruikt. Ik verdenk haar ervan dat ze elke ochtend minstens een flacon over zich heen ‘leegschudt’. Zo heftig is het.

Spray jezelf to the top

Geur is dus een belangrijke factor; het bepaalt welke eerste indruk je wekt bij een sollicitatiegesprek, maar ook hoe collega’s je zien. Kies slim en spray jezelf naar de top. Dit is het plan:

  • Wees je bewust van je eerste indruk; hoe kom je over? Kijk naar jouw totaalplaatje, dus: kleding, haar, accessoires én parfum.
  • Kies een geur die bij je persoonlijkheid past. In een sollicitatiegesprek wil je laten zien wie jij bent, niet wie je graag zou willen zijn. Geen idee wat er bij je past? Boek dan een persoonlijk parfumconsult; een uur lang word je parfum-wise gescreend (via www.perfumelounge.nl).
  • Zorg dat de geur niet te sterk is. Dus spray niet te veel of kies een L’Eau, een splash of een Cologne. Veel parfums komen nu met een zomerse lichtere L’Eau versie en colognes zijn weer helemaal hot (check het geuren/colognes/lifestyle-merk Jo Malone dat in Nederland exclusief bij de Bijenkorf in Den Haag te koop is, www.jomalone.com).
  • Met houtachtige, kruidige geuren kom je besluitvaardiger over. Perfect dus als je je manager-kwaliteiten wilt onderstrepen. Bijvoorbeeld met: Hermès Un Jardin Après La Mousson (www.hermes.com).
  • Bij bloemige, lieflijke geuren word je – hoe stereotype – als meer dienstbaar ingeschat en beter geschikt voor service-gerichte beroepen. Bijvoorbeeld: Chloé eau de parfum (www.chloé.com of www.douglas.com).
  • Een altijd goed geur? Clarins Eau Dynamisante, een frisse, energieke geur. Elk bedrijf wil een werkne-mer die de indruk geeft helder en alert te zijn. (www.clarins.com en www.clarinsonline.nl).

Mijn persoonlijke geurgarderobe

Parfum is voor mij een ‘handelsmerk’. Ik draag zo’n 357 dagen van het jaar dezelfde geur. Mensen herkennen mij daar aan en zo typecast ik mezelf maar als een hardcore ‘signature fragrance-draagster’. Maar naar aanleiding van de wijze woorden van een parfum-deskundige 'je draagt toch ook niet elke dag dezelfde kleding', ga ik mijn parfum-roer omgooien en een ‘geurgarderobe’ aanleggen. En kies ik vervolgens een geur op basis van wat ik die dag ga doen!

De kansmakers

Waar ik mijn all time favorite Lady Vengeance van Juliette has a Gun (www.juliettehasagun.com en www.skins.nl) mee ga aanvullen? Mijn eerste, nieuwe line-up die grote kans maken om tot mijn geurgardebore te behoren: Jo Malone’s Lime, Basil & Mandarin (www.jomalone.com), Maison Martin Margiela Untiteld L’Eau (www.maisonmartinmargiela.com), Chanel Les Exclusifs 1932 (www.chanel.com), Diptyque Eau Rose (www.diptyque.com) en er komt dit najaar een nieuwe van Chloé die ik – hoe bevoorrecht – al heb mogen ruiken, maar waar ik helaas nog niets over mag los laten….(sorry & to be continued)

Maroesja de Ruyter (@MissMaroesja) schrijft wekelijks in Maroesja's Beauty Bizz over het reilen en zeilen in beautyland.

Fotografie: eigen beeld