Een signature-look is niet alleen een bepaalde tas, hairdo of goed doorgevoerde stijl, je signature kan ook je parfum zijn. Nu is er met geur wel iets bijzonders aan de hand. Een geverfde lok, knalrode lipstick of een minimalistische kledingstijl kan bij een collega niet zo in goede aarde vallen, maar geur voert verder. Veel verder . Parfum kan je een goed gevoel geven ook als iemand anders lekker ruikt maar parfum kan ook té aanwezig zijn.
Enthousiaste sprayer
Mijn collegas op de redactie ruiken gelukkig heel lekker, geen klachten so far. Maar in de trein naar mijn werk zit heel vaak dezelfde vrouw, met dezelfde - excusez le mot - diep penetrante lucht. Overduidelijk een parfum dat in veel te enthousiaste hoeveelheden wordt gebruikt. Ik verdenk haar ervan dat ze elke ochtend minstens een flacon over zich heen leegschudt. Zo heftig is het.
Spray jezelf to the top
Geur is dus een belangrijke factor; het bepaalt welke eerste indruk je wekt bij een sollicitatiegesprek, maar ook hoe collegas je zien. Kies slim en spray jezelf naar de top. Dit is het plan:
- Wees je bewust van je eerste indruk; hoe kom je over? Kijk naar jouw totaalplaatje, dus: kleding, haar, accessoires én parfum.
- Kies een geur die bij je persoonlijkheid past. In een sollicitatiegesprek wil je laten zien wie jij bent, niet wie je graag zou willen zijn. Geen idee wat er bij je past? Boek dan een persoonlijk parfumconsult; een uur lang word je parfum-wise gescreend (via www.perfumelounge.nl).
- Zorg dat de geur niet te sterk is. Dus spray niet te veel of kies een LEau, een splash of een Cologne. Veel parfums komen nu met een zomerse lichtere LEau versie en colognes zijn weer helemaal hot (check het geuren/colognes/lifestyle-merk Jo Malone dat in Nederland exclusief bij de Bijenkorf in Den Haag te koop is, www.jomalone.com).
- Met houtachtige, kruidige geuren kom je besluitvaardiger over. Perfect dus als je je manager-kwaliteiten wilt onderstrepen. Bijvoorbeeld met: Hermès Un Jardin Après La Mousson (www.hermes.com).
- Bij bloemige, lieflijke geuren word je hoe stereotype als meer dienstbaar ingeschat en beter geschikt voor service-gerichte beroepen. Bijvoorbeeld: Chloé eau de parfum (www.chloé.com of www.douglas.com).
- Een altijd goed geur? Clarins Eau Dynamisante, een frisse, energieke geur. Elk bedrijf wil een werkne-mer die de indruk geeft helder en alert te zijn. (www.clarins.com en www.clarinsonline.nl).
Mijn persoonlijke geurgarderobe
Parfum is voor mij een handelsmerk. Ik draag zon 357 dagen van het jaar dezelfde geur. Mensen herkennen mij daar aan en zo typecast ik mezelf maar als een hardcore signature fragrance-draagster. Maar naar aanleiding van de wijze woorden van een parfum-deskundige 'je draagt toch ook niet elke dag dezelfde kleding', ga ik mijn parfum-roer omgooien en een geurgarderobe aanleggen. En kies ik vervolgens een geur op basis van wat ik die dag ga doen!
De kansmakers
Waar ik mijn all time favorite Lady Vengeance van Juliette has a Gun (www.juliettehasagun.com en www.skins.nl) mee ga aanvullen? Mijn eerste, nieuwe line-up die grote kans maken om tot mijn geurgardebore te behoren: Jo Malones Lime, Basil & Mandarin (www.jomalone.com), Maison Martin Margiela Untiteld LEau (www.maisonmartinmargiela.com), Chanel Les Exclusifs 1932 (www.chanel.com), Diptyque Eau Rose (www.diptyque.com) en er komt dit najaar een nieuwe van Chloé die ik hoe bevoorrecht al heb mogen ruiken, maar waar ik helaas nog niets over mag los laten .(sorry & to be continued)
Maroesja de Ruyter (@MissMaroesja) schrijft wekelijks in Maroesja's Beauty Bizz over het reilen en zeilen in beautyland.
Fotografie: eigen beeld