Jonna Works The News: presentatietips

Dit keer in Jonna Works The News: presentatietips. Kunnen presenteren is één ding, maar hoe rock je inhoudelijk je presentatie en hoe straal je dit oo

Lees ook

‘We hebben nog tien minuten over. Wil jij wat vertellen over onze website?’ Maurien, (onze marketing manager) fluistert, want om ons heen is het muisstil. Het is maandagochtend en Marie Claire organiseert een masterclass Personal Branding voor een stuk of tachtig ondernemers, lezeressen, bloggers en andere fashionista’s. Sanoma Venture-man Herman Kienhuis rondt net zijn presentatie af – een perfecte powerpoint – maar omdat we eerder zijn begonnen, duurde deze wél tien minuten te kort.

Charmante happening

Als je me een jaar geleden had gevraagd om onvoorbereid een presentatie te geven, had ik er ongetwijfeld een charmante happening van gemaakt waar het publiek na afloop niets van had opgestoken, maar wel bij had verzucht: aggossie. Sfeer maken kan ik namelijk wel, en sinds ik ooit als singer-songwriter optrad in buurtsozen en in café’s waar het bier van de muren afdroop, sta ik redelijk relaxed op een podium.

Zinnige zaken

Maar to the point komen (aaaaah!) en dan ook nog minstens vijf zinnige zaken zeggen, waar het publiek bij knikt en heel misschien de pen voor in de inkt doopt om de smetteloze pagina’s in hun notitieboekjes mee te versieren… Ehm. Vorig jaar had ik de kans dat dit lukte nog best wel soort van klein geacht.

Training in presenteren

Nu wil het geval dat ik onlangs Maritte Braspenning ontmoette. Zij is het personal pr-powerhouse van Hilversum en geeft mediatraining en presentatietraining. Zodra er groots nieuws in de krant komt over een bedrijf en de directeur voor de camera uitleg moet geven, kun je er zeker van zijn dat die directeur getraind is. Net als een politicus, of een tv-presentator. Ze leert diegenen namelijk hoe ze hun boodschap onder spannende omstandigheden het meest optimaal aan camera en publiek presenteren.

Ik vroeg me af ‘gewone menschen’ zoiets ook konden leren. Daar kon ik alleen maar achter komen door zo’n training te ondergaan, zei Maritte. En daarover heb ik dus een verhaal geschreven in Marie Claire.

Presentatietips

Terwijl Maurien me verwachtingsvol aankijkt (doe je het nou?), denk ik terug aan Maritte’s presentatietips. Die zijn eigenlijk verrassend simpel:

1. Bedenk een openingszin waarmee je meteen je publiek grijpt. (Niet: ‘Hallo ik ben xxx en ik werk bij xxx.’ Maar wel: ‘Ik heb ooit gevochten met een haai. Ik ga je nu vertellen hoe je ook op de werkvloer elk gevecht wint.’ Zoiets. Je kunt er ook een waanzinnig (online) filmpje in knallen.)

2. Ken de boodschap waarvan je wilt dat je publiek ‘m onthoudt. Je hoeft het niet uit te schrijven, niet te repeteren. Het weten is voldoende. Vertrouw erop dat je vanzelf alle woorden eromheen verzint. No kidding, het werkt.

3. Breng je boodschap overtuigend. Dat kan alleen als je er zelf in gelooft. Passie is wat mensen voelen, niet per se de woorden die je gebruikt. Dus desnoods ga je 5 minuten over je gevecht met die haai vertellen als dat je boodschap overbrengt.

‘Oké, ik doe het’, zeg ik tegen een opgeluchte Maurien. En dan pak ik mijn Moleskine boekje.

Dat smaakt naar meer

Omdat dit een masterclass Personal Branding is, besluit ik me daar op te focussen. Ik wil vertellen hoe wij onze website een persoonlijke touch hebben gegeven. En hoe we daardoor maandelijks tienduizenden bezoekers extra hebben gekregen. Dat is een cool verhaal, en ik geloof erin. Snel schrijf ik drie steekwoorden op.

Maurien pakt de microfoon over en kondigt me aan. Ik schik mijn kralenjasje. Probeer niet te struikelen met mijn pumps. Ik kan het, denk ik. En dan kijk ik de zaal in.

Het is of ik ter plekke een teug helium neem, en met die energie (minus de piepstem) mijn verhaal houd. De tien minuten vliegen om. Na afloop komen er mensen uit de zaal naar me toe en vragen me om tips hoe zij zichzelf online kunnen ‘branden’. Wow. Dit is een mooie ervaring, die ik te danken heb aan het schrijven van een artikel over een presentatietraining. En presenteren is zo leuk dat het verslavend is. Daar kom ik een dag later achter als ik weer ja zeg, op het verzoek of ik nóg een keer een presentatie wil houden voor digitaal platform Y-community. Gelukkig heb dit keer wel iets meer voorbereidingstijd.

Krijg je geen genoeg van carrièretips? Klikken >

Foto Jonna

Jonna ter Veer (@jonnaveer) buigt zich in Jonna Works The News wekelijks op geestige doch inhoudelijke wijze over de (opmerkelijke) actualiteit.

Fotografie Rossi & Blake (portret)

Jonna laat je kennis maken met de kracht achter Rihanna >

Je ideeën omzetten in realiteit? Niets is onmogelijk!

Laatste nieuws

Zie ook