9 carrièrelessen van New York #girlbosses

Werkweken van 65 uur - op hoge hakken. En dan ook nog tijd voor yoga en shoppen.. Hoe doen die New York working girls dat toch? 9 carrièretips.

Lees ook

Die New Yorkers weten hoe het werkt.

Werkweken van 65 uur – op hoge hakken. En dan ook nog tijd voor yoga, shoppen en een perfecte hairdo. Hoe doen die New York powervrouwen dat toch? 9 lessen waar wij nuchtere, hardwerkende Hollanders wat van kunnen leren.

1/ Het latte gesprek
Netwerken is voor de New Yorkse vrouw als ademhalen: je doet het overal en als vanzelf. Zwijgen als iemand de lift binnenstapt is een no-go. New Yorkers maken altijd contact: ‘how are you?’ Wij vinden dat oppervlakkig, maar het IS een opening tot een gesprek. En voor je het weet kom je in contact met iemand die interessant zou kunnen zijn voor je carrière. Want dat is in The Big Apple altijd het onderliggende idee: wat heb ik aan jou en jij aan mij?

2/ The only way is club
Het hebben van een goed netwerk is dé sleutel tot zakelijk succes. New Yorkers zijn erg van de clubjes. Of het nu een boekenclub is, een besloten ladies lunch of een netwerk toegespitst op digitalista’s. Vrouwen promoten elkaar, wisselen tips uit, fungeren als elkaars mentor en attenderen elkaar op banen en promoties. Check voor Nederlandse vrouwennetwerken: allevrouwennetwerken.nl

3/ Neem een mentor
Of beter nog: neem er drie! Iedere New Yorkse working girl investeert hierin. Een mentor is een senior, iemand met wie je nauw samenwerkt(e) en met wie je een band hebt opgebouwd. Als jij in jezelf gelooft en zij (hij kan ook) iets in je ziet, zal ze haar best gaan doen om jou op hogere functies te krijgen. In New York wordt het promoten van anderen ook gezien als leiderschapskwaliteit. Hoe vind je een mentor? Regel 1: vraag nooit aan iemand ‘Wil je mijn mentor zijn’. In plaats daarvan ga je regelmatig samen koffiedrinken en attendeer je diegene bijvoorbeeld op interessante artikelen. Regel 2: Beschouw mentorschap als een two-way street. Seniors kloppen bij jou aan als ze voor hun team jongere aanwas zoeken, dus zorg dat jouw netwerk op orde is. O, en waarom je niet één maar drie mentoren moet hebben? We zitten nog in het staartje van de crisis; voor je het weet wordt je mentor ontslagen en heb je er niets meer aan. Het is slim om je winkansen te spreiden.

4/ Work your ass off
Gemiddeld is een New Yorkse vrouw 80 minuten per dag onderweg naar haar werk. En de meeste bankiers en advocaten maken dagen van vijftien uur. Werk is extreem belangrijk. Je moet constant laten zien wat je waard bent, anders lig je eruit voor je ‘Apple’ hebt kunnen zeggen en krijg je geen cent mee. In the city that never sleeps draait het om drie dingen: succes, geld en macht. Bijverdienste: in een harde omgeving waarin de druk erop zit ga je veel harder rennen en kom je verder. Iedereen werkt fulltime. Wat wij ‘dutchies’ ervan kunnen leren? Sluit niet uit dat fulltime werken, of volledig toegewijd zijn aan je werk, een optie is.

5/ Kleed je onberispelijk
Oké, oké, Mila Kunis is een uitzondering. Maar alle andere New Yorksters kleden zich onberispelijk – zelfs naar hun yogaklasje. Waarom? Als je die baan wilt hebben, you have to look the part. De rol die je speelt in het hele proces moet tot in de puntjes kloppen. Een New Yorkse vrouw is zich extreem bewust van het feit dat ze door de manier waarop ze zich kleedt en beweegt een deal kan maken of breken. Hoge hakken zijn in het zakenleven de regel – die je goddank pas aandoet vlak voordat je je kantoor binnenstapt.

6/ Beer op de weg? Schiet ‘m dood
Het motto van Wall Street tot Fifth Avenue: ik wil morgen meer kunnen dan vandaag. Ook in recessietijd wordt gedacht in kansen, want er staat een baan op het spel, er moet een hypotheek worden betaald, kortom: we moeten vooruit, niet achteruit. Dat positivisme zorgt ervoor dat New Yorkse vrouwen altijd overal oplossingen voor verzinnen. Consultant Debra: ‘Een vriendin van mij is bankier en werd ontslagen. Zonder inkomsten kon ze haar one bedroom apartment niet meer betalen. Haar zusje wilde naar New York verhuizen, maar niet op zichzelf wonen. Nu betaalt het zusje de helft van de huur en slapen ze samen in één bed. Niet top, maar het probleem is wel opgelost.

7/ Zet de wekker om 5 uur
We betrappen vooral de wat oudere New Yorkse powerladies erop, maar goed, die hebben hun sporen verdiend en geven hun lessen weer door aan de jongere generatie. Dit is hem: sta vroeg op! Vroeg opstaan geeft je een voorsprong op de dag. Hoe vol je agenda ook is, de ochtend is voor jou. ‘Me-time’ reduceert stress en het is wetenschappelijk bewezen dat vroege vogels hogere cijfers halen, optimistischer, stabieler en pro-actiever zijn, aldus het Amerikaanse zakenblad Forbes. Geen slechte eigenschappen voor een alfavrouw.

8/Verkoop jezelf
Bescheidenheid is geen deugd in New York. Als je hogerop wilt komen, moet je jezelf – net als mannen dat doen – uitermate goed verkopen. Michelle (29) werkte vier jaar lang op Wall Street: ‘Ik heb hier geleerd mezelf echt in de strijd te gooien. Mijn eerste bonusgesprek was vreselijk. Geld is niet mijn drijfveer, dus met knikkende knietjes kwam ik binnen. Maar als je het niet doet, loopt iedereen over je heen en gaan alle promoties aan je neus voorbij. Hoe pakte ze dat aan? ‘Ze vragen altijd: waarom wil jij dan meer geld? Dan zeg je: omdat ik dit en dit heb geleverd, en zonder mij is het team niets waard. Je mag niet twijfelen. Als jij er niet in gelooft, wie dan wel?

9/ Neem dingen niet persoonlijk
Vrouwen zijn geneigd bij tegenslag te denken dat het aan hen ligt. New Yorkse vrouwen nemen dingen minder gauw persoonlijk. Ze zien het spelelement ervan in: It’s a game, je leven hangt er niet van af. Een New Yorkse zal nooit twijfelen aan haar kunnen. Wordt een voorstel niet aangenomen, dan gaat ze niet uithuilen bij de psych, maar verzint ze een beter plan. Ze is er namelijk heilig van overtuigd dat 90 procent van de tegenslagen niets met haar als persoon te maken heeft. Consultant Debra: ‘In New York lossen ze negatieve gevoelens op door ze domweg niet toe te laten. Dat is echt de instelling: ben ik het niet geworden, jammer, én door: what’s next?’

9 businesstips van jonge ondernemers >

Laatste nieuws

Zie ook