Psychologen durven te claimen dat we onze gevoelens moeten uiten, maar ze bedoelen vast niet op het werk. Daar kun je in sommige situaties beter het hoofd koel houden. Hoe dan? Keeping cool voor dummies in 3 stapjes.
Time-outVan slag door iets wat je collega of baas tegen je zei? Slik je eerste impulsen (G*@ver!) in en reageer later. Plan vijf minuten om samen te zitten en dingen te bespreken, of zeg dat je er later op terugkomt. Met andere woorden: neem even tijd om te ademen, tel tot tien en ga pas in gesprek als je weer in control bent.
Maak de bom onschadelijkDoet iemand vervelend? Aap hem/haar niet na door ook onaardig te gaan doen. Gekibbel op het werk is zó onprofessioneel en niet-productief. Zeker naar klanten toe een valkuil waar je niet in wilt trappen. Handle with grace is de beste tip in dit soort situaties: blijf beleefd, confronteer je collega zacht doch duidelijk en stel voor om de discussie als twee volwassenen face to face te bespreken.
Schep een luchtjeÉven stoom afblazen na een of ander kantoorincident? Ga een blokje om of schrijf je gevoelens van je af het papiertje wel weggooien om meer ellende te voorkomen. Nog steeds één brok frustratie? Lucht je hart bij een vriend(in) of familielid. En geef jezelf daarna een schouderklopje, want hey je staat nog!