Rock je werkdag! 10 dingen die je beter niet zegt – deel 1

Wil jij gezien worden als een leider op het werk maar weet je niet hoe? Deze dingen zeg je alvast beter niet om indruk te maken. Deel 1: check!

Lees ook

Carrière maken is geen sinecure, al helemaal niet in tijden van crisis. Gelukkig zijn er een paar duidelijke rules. Welke zinnen kun je bijvoorbeeld beter nooit uitspreken op het werk? Zie hier: de 10 dingen die je beter niet zegt, deel 1.

‘Het is niet eerlijk.’
Collega Y kreeg opslag, jij niet. En je manager vond collega D’s pitch beter dan de jouwe. Dit soort ‘onrecht’ komt vaak voor op de werkvloer. Ga nou niet zeuren, gewoon harder je best doen en op nieuwe manieren indruk proberen maken. Wie weet keert het tij.

‘Ik zal het proberen.’
Als je iemand vraagt om iets voor je te doen en het antwoord is ‘Ik zal het proberen’, dan weet je wel hoe laat het is. Je doet het gewoon zelf, want zo’n antwoord klinkt basically als nee. Word jij echter gevraagd iemands klusje op te knappen? Antwoord dan met ‘Ik zal het doen’ en zorg dan ook dat je het effectief gedaan krijgt.

‘Da’s niet mijn probleem hoor.’
Say what now? Hoe lastig of ongepast het klusje ook is, het is vast heul erg belangrijk voor je collega. Zeg voortaan dus geen nee tegen dingen die niet in je takenpakket zitten als je er een collega mee uit de brand helpt.

‘Maar we werken al jaren op deze manier.’
Met deze zin lijk je alleen maar een grumpy en close-minded werker die vast zit in het verleden. Kun je niet tegen veranderingen op het werk? Echte leiders zijn innovatief, creatief en probleemoplossend. Zie het als een nieuwe aanpak, met voor- en nadelen en bespreek ze ook.

‘Geen probleem.’
Als iemand je bedankt, is het beleefd om ‘graag gedaan’ te zeggen. Zo klinkt het meer alsof het een plezier was om die persoon te helpen. ‘Geen probleem’ is kort en bondig, maar eigenlijk zeg je dat het onder bepaalde omstandigheden dus wél een probleem zou kunnen zijn. En zo’n arrogant antwoord wil toch niemand horen?

Bron: Forbes

Laatste nieuws

Zie ook