Blog: Trendwatcher Esmée goes Bangkok

Bezig met het boeken van een verre reis? Go for Bangkok! Hier vind je de meest unieke tentjes. Een tipje van de sluier: koffie met aardbeiensiroop, dr

Lees ook

Azië is het continent van de nieuwe ontwikkelingen en supersnelle economieën. Blogger Esmée stelt dat Bangkok dé uitgelezen plek is om inspiratie en trends op te doen. Een tipje van de sluier: koffie met aardbeiensiroop, draculadrankjes en ijsarchitectuur.

BACC, het Meatpacking district van Bangkok
In Bangkok trof ik een enorm groot creatief district aan; het Bangkok Art and Culture Centre. Te vergelijken met een pilot mall waar alleen maar nieuwe, experimentele ideeën, ontwerpen en concepten tentoongesteld worden. Ik voelde me als een kind in Euro Disney!

Het mega strakke Icedea vormt een groot contrast met de grafische afstudeerexpositie.

Hotspot 1: Icedea voor extreem ijs
De studierichtingen in Bangkok zijn soms heel bijzonder. Bij de discipline Arts & Architecture werken studenten bijvoorbeeld met ijs i.p.v. beton: dit heet IJsarchirectuur. Een hieruit voortvloeiende topontdekking is de experimentele ijszaak Icedea, waar men ijs tot een ware kunst heeft verheven. Het interieur, bestaande uit 1D meubels, is een perfecte toevoeging op het minstens zo bizarre menu van sushi-ijs, draculadrankjes, oreo-frappucino’s en een complete Amerikaanse steak-maaltijd in de vorm van roomijs. Met als geestig detail dat het ijs medium-rare is, oftewel rood van binnen.

Hotspot 2: R-Burger voor oergezonde burgers
Zo’n burger heb je nog nooit gehad! Bij R-Burger beloven ze een gezonde burger. Hoe? Een gestoomd bapoa-like broodje, verse groenten, natuurlijk zout en de toevoeging van Marine Collageen dat in Azië bekend staat als ingrediënt dat je botten en huid gezonder maakt. Je legt ongeveer €2,00 neer voor zo’n snelle healthy hap.

Super hippe teenagers uit Bangkok kletsen graag bij in Ann Ann Café.

Hotspot 3: Ann Ann Cafe
In het Westen zijn we gewend om suiker of melk in onze koffie te doen. Maar in Bangkok gaan ze weer net wat stapjes verder. In het Ann Ann Café werken de barista’s met verschillende mierzoete siroopjes en heel veel slagroom die ze rijkelijk in je koffie laten vloeien.

Food for thougt
Natuurlijk komen al deze leuke jonge concepten niet zomaar uit de lucht vallen. De ondernemersaantallen onder jongeren zijn heel erg hoog. Zoals Nookhook, een student met een eigen (succesvolle!) webshop naast zijn studie. Een schrijver die ik in Bangkok ontmoette vertelde dat jongeren nadenken over wie ze zijn en wat ze willen. Als merk kun je inmiddels niet meer leunen op je logo of je slogan, jongeren hier willen een verhaal dat aansluit hun persoonlijke vragen en nieuwe experimentele oplossingen biedt voor de toekomst. Dus wil je in Azië een business starten voor yuppen, dan is dit vast je eerste checkpoint.’

 

Over onze trendwatcher: Esmée Schönfeldt
Dit artikel is geschreven door Esmée Schönfeldt (1985). Zij heeft trend- en conceptontwikkeling bureau Studio Branding opgericht, dat trendonderzoek doet voor én naar de nieuwste concepten (op allerlei gebied). Daardoor weet Esmée bijster veel over de nieuwste trends op het gebied van lifestyle, reizen, maatschappij, tijdgeest en meer. Esmée volg je via Marieclaire.nl maar ook via Twitter @EsmeeSchonfeldt en @StudioBranding

Laatste nieuws

Zie ook