Blog: Trendwatcher Esmee x Polen

Reistip: Polen. Deze stad wordt steeds populairder dankzij hun groeiende economie, nieuwe drankjes en hippe terrassen.

Het zwarte schaap van Europa, het lelijkste meisje van de klas: dat is  ongeveer het imago van Polen. Maar wist je dat Polen zeer upcoming is? De  economie groeit snel (het bruto binnenlands product steeg in 8 jaar tijd met 45 procent) en ook als reisbestemming wordt het land steeds populairder. De ultieme tip? De stad Gdansk, voor het absolute summum van vernieuwend eten en drinken.

New Drinks
De groeiende groep rijken is duidelijk in het straatbeeld te zien, en de hierop inspelende concepten ook. Een populair concept in Polen is New Food. Zo drinken ze hier heel graag Italiaanse espresso met sambuca en vanille-ijs. Of wat te denken van vanille roomkaas? Een milkshake van sesamolie, honing, vanille-ijs? Het kan allemaal geregeld worden. Wil je tot het uiterste? Het drankje Mr. Pink mixt pindakaas, bananenmousse, kaneel, en een beetje rum. Voor deze smaaksensaties haast je je naar hotspot Cafe Factotum, voor de meest luxe milkshakes en uitgebreide latte’s.

Bij Cafe Factotum haal je heerlijke latte’s. En hoe hip is deze vintage Poolse typemachine?

Prêt-à-Porter Food
Ze noemen het zelf tailormade lifestyle, maar het Tekstylia brengt tailor made lekkernijen op je bord en in je glas. Ben je een thee liefhebber? Bestel dan een van de Greentea’s, met bijvoorbeeld verse gember, kruidnagel, een schijfje limoen & citroen. Iets lekkers erbij? Wat dacht je van warme chococake met warme bessen, vanille ijs en bessensiroop en een scheutje Baileys. En dan is de inrichting ook al heel stijlvol. Het is compleet ingericht als ‘designer café’, want overal staan paspoppen, naaimachines en ontwerpschetsen. Je waant je compleet in het leven van een modeontwerper.

Vintage Fauteuils op het terras
Ben je in het voorjaar of de zomer in Polen? Terrashangen gaat hier wat anders: hier hangen ze graag in vintage fauteuils. Ga daarvoor naar club Flisak Â’76: een ware explosie van 60Â’s. Binnen staat bovendien een uitgebreide bar met fijne uitprobeersels (iedere week!) als aardbei mojitoÂ’s met basilicum.

Prachtige schoenen en een super leuke oldtimer gespot

Over onze trendwatcher: Esmée Schönfeldt
Dit artikel is geschreven door Esmée Schönfeldt (1985). Zij heeft trend- en conceptontwikkeling bureau Studio Branding opgericht, dat trendonderzoek doet voor én naar de nieuwste concepten (op allerlei gebied). Daardoor weet Esmée bijster veel over de nieuwste trends op het gebied van lifestyle, reizen, maatschappij, tijdgeest en meer. Esmée volg je via Marieclaire.nl maar ook via Twitter @EsmeeSchonfeldt en @StudioBranding

Laatste nieuws