MC Career: interview Marije Hoff van Cosmania

Met haar gouden idee om een webshop voor upcoming buitenlandse beautymerken te starten, won Marije Hoff in 2010 de Marie Claire Starters Award. Hoe

Lees ook

Met haar gouden idee om een webshop voor upcoming buitenlandse beautymerken te starten, won Marije Hoff in 2010 de Marie Claire Starters Award. Een startkapitaal van €5000,- rijker, de mogelijkheid om een jaar in een Smart te rijden en advertentieruimte in Marie Claire ruilde ze haar loondienstbestaan in voor een zelfstandig avontuur. Marie Claire blikt terug op Marije’s eerste jaar als ondernemer.

Hoe is het nu met jou en je bedrijf?
«Goed! Met het prijzengeld hebben mijn zakenpartner Marcel Dekker en ik onze webshop laten bouwen en in april is Cosmania live gegaan. Sindsdien krijgen we elke dag bestellingen. Omdat veel media-aandacht hebben gekregen, zijn we van begin af aan serieus genomen door klanten. In een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten, zag de consument ons meteen als betrouwbaar en professioneel. Het is alsof we een stempel hebben gekregen waarop staat: ‘goedgekeurd’.»

Jullie moeten de Smart bijna inleveren…
«Helaas wel… Marcel en ik rijden er veel mee rond en hebben ‘m opgeleukt met wimperstickers boven de koplampen. Dat heeft ons veel leuke reacties bezorgd. Gisteren nog. Middenin Amsterdam kwam de politie naast me rijden. Ik kreeg het meteen benauwd. ‘Heb ik iets verkeerds gedaan?’, schoot er door mijn hoofd. Maar de agenten begonnen juist te zwaaien en pakten hun mobiele telefoons erbij. Wat bleek: ze wilden op de foto met de Smart!»

Wat is het grootste verschil met werken voor een baas?
«Alles wat je doet, doe je voor jezelf. Dat is zo’n fijn gevoel. En je hoeft aan niemand verantwoording af te geven: heerlijk! Ook praktisch is het een stuk makkelijker. Marcel en ik voeren onze eigen strategie. Blijkt dat iets niet aanslaat? Dan kunnen we snel schakelen en iets anders verzinnen, in plaats van allerlei moeilijke vergaderingen voeren om tot een beslissing te komen.»


Wat maakt jullie a winning team?

«Onze karakters passen goed bij elkaar. Ik ben wat drukker en impulsiever, Marcel is wat rustiger en kan beter relativeren. We zijn allebei doorzetters en perfectionistisch. Ook qua werk sluiten we goed op elkaar aan. Marcel is gewend op een strategisch niveau te denken, terwijl ik gewend ben meer op operationeel gebied bezig te zijn. Maar het belangrijkst is duidelijk communiceren. Zit je iets dwars? Zeg het. Hierdoor hebben we nog nooit onenigheid gehad.»

Wat is je tegengevallen?
«Dat het tijd nodig heeft om te groeien als bedrijf. Soms wil ik dat we al op het niveau van honderd orders per dag zitten. Maar dat is niet zo, we kunnen er op dit moment nog niet van leven. Nu doen Marcel en ik allebei nog freelance opdrachten om geld te verdienen. Ik moet geduld hebben, want in ons ondernemingsplan hadden we berekend dat we binnen drie jaar winstgevend zouden zijn. Maar zoals het er nu uitziet, wordt dat waarschijnlijk al eerder!»

Wat vindt je het minst leuk aan ondernemen?
«De administratie. Maar met een muziekje erbij, kun je er nog iets leuks van maken.»

Vorig jaar zei je dat je in de toekomst hoopte om een beautyagentschap eneen offline winkelketen te beginnen. Hoe zit het nu met die plannen?
«We hebben al een winkelpand bekeken! En ook de eerste ideeën voor beautyagentschap zijn er. We zijn nu volop bezig om een strategie te ontwikkelen.»

Wat is je gouden tip voor startende ondernemers?
«Cliché, maar waar: een goed begin is het halve werk. Het businessplan dat we ingezonden hebben voor de Starters Award gebruiken we nog steeds. Het vormt de rode draad in ons bedrijf.»

Laatste nieuws

Zie ook