Zo gebruik je social media!

Lees ook

De genomineerden van de Marie Claire Starters Award: Bahareh Panjeh Shahi (Kiss & Tell), Hanneke Stegweg (iLost) en Susanne Koek (Koek & Zo) zetten social media in om hun ondernemingsdromen waar te maken. Dit zijn hun drie ultieme tips!

TIP 1: WERK AAN NAAMSBEKENDHEID & DOE AAN CROWDSOURCING

Bahareh Panjeh Shahi (31) strijdt met Kiss & Tell voor een eerlijke en milieuvriendelijke productie van zijde. ‘Via social media kan ik de hele wereld laten weten dat we mooie kleding ook op een mooie manier kunnen maken. Facebook staat bijvoorbeeld vol met mijn ontwerpen en moodboards. Ook vertel ik daar over mijn zakenreis naar India.’ Op Twitter is ze nog een groentje (‘ik heb nu nog maar vier tweets gestuurd en kijk vooral even naar hoe anderen dit doen’) maar Linkedin heeft ze helemaal ontdekt. ‘Ik had een technische vraag geplaatst en ik kreeg al honderden reacties. Zo heb ik geen dure IT-man meer nodig!’ Ook ontdekte ze het nut van crowdsourcing (het via social media anderen te vragen naar hun mening, kennis of handeling). ‘Vraag om tips, adviezen en commentaar. Op Facebook kunnen mensen bijvoorbeeld zeggen wat ze van mijn ontwerpen vinden. Daardoor krijg je ideeën waar je normaal misschien nooit op zou komen! Crowdsourcing hoef je bovendien niet alleen te doen. Er zijn organisaties (zoals We komen er wel) die je helpen met een campagne en het platform voor je opzetten.’

TIP 2: ZOEK EN VIND KLANTEN 

Hanneke Stegweg (39) verloor in 2002 tijdens een treinreis van Parijs naar Nederland haar fototoestel. Dus bedacht ze de online gevonden voorwerpencentrale iLost. Mensen laten vaak op Twitter weten waar ze iets zijn verloren. Hanneke heeft dan ook direct website- en appbouwers aan het werk gezet. ‘Als mensen twitteren dat ze iets zijn verloren en daar de hashtag ‘verloren’ bij gebruiken, krijgen ze automatisch een bericht van iLost.’ ‘Wat de resultaten zijn van social media kan ik nog moeilijk zeggen, aangezien mijn website nog niet klaar is. Ik merk wel dat reacties en fans uit onverwachte hoek komen. Elke dag komt er wel weer iemand bij op Twitter of Facebook.’ Ultieme social media tip ‘Organiseer ludieke social media acties waarmee mensen prijzen kunnen winnen.’

TIP 3: POST JE ZAKELIJKE SUCCESSEN

Susanne Koek (36) wilde al een hele tijd een eigen bedrijf starten en bedacht uiteindelijk Koek & Zo. Naast heerlijke cupcakes en een efficiënte productiemethode vind ze het bereiken van haar doelgroep via social media heel belangrijk. ‘Door mijn studie en werk heb ik een groot netwerk opgebouwd. Die relaties onderhoud ik onder andere via Twitter, LinkedIn en Facebook. Ik post regelmatig zakelijke successen. Door grote opdrachten te twitteren heb ik laten weten dat ik grote aantallen aankan en een grote dekking heb. Daar zijn verschillende (vervolg)opdrachten uitgekomen. Ik geloof ook dat herhaling van je boodschap essentieel is. Je moet op het juiste moment steeds onder de aandacht blijven. Ik stuur bijvoorbeeld iedere zes weken een nieuwsbrief aan mijn netwerk. Sociale media is daar dé tool voor. De snelheid en de grootte van je bereik is zo enorm, als je daar anno 2011 geen gebruik van maakt, is dat een grote gemiste kans.’

Zet jij social media op een bijzondere manier in? Heb je tips en aanvullingen? Laat het ons weten op Twitter: Twitter.com/mccareer.

In de nieuwste Marie Claire staat een uitgebreid interview met de drie finalisten van de Starters Award. Deze editie ligt vanaf vandaag in de winkel! Twijfel je nog op wie je moet stemmen? Lees hier de pitch van de genomineerden >

Laatste nieuws

Zie ook