Ze doen er alles aan om onze wereld duurzamer te maken, op het gebied van onderwijs, recycling, pakketbezorging, voedsel- verspilling en ‘groen schoonmaken’. Wie van deze vijf pioniers gun jij dit jaar de Smart Sustainable Sisley Award?
Stem mee
Wie vind jij de inspirendste, meest groene pionier uit het onderstaande rijtje? De winnaar van de Smart Sustainable Sisley Award wint een Sisley huid en make-upadvies van Sisley’s make-upartist Randall Wijngaarde en een Sisley-pakket t.w.v. € 1500.
Stemmen
Klik "HIER" om je stem uit te brengen.
Groene Pioniers
Benieuwd naar hun verhaal? Scroll naar beneden en lees wie wat doet en hoe zij onze wereld duurzamer maken.
Tickets
De uitreiking zal op 22 november plaatsvinden en JIJ kan er bij zijn. Ook Jetteke van Lexmond, Isabelle en Loulou van Go With The Glow en Isabel Boerdam zullen aanwezig zijn en zullen de sprekers zijn van de Masterclass Green Living. Klik "HIER" voor meer informatie.
Recycled modeheld
NAZ KAWAN (26)
Co-founder van A Beautiful Mess Makerspace, een textielfabriek waar kleermakers met een vluchtelingenachtergrond duurzame kleding maken.
JULLIE ZETTEN HET VAKMANSCHAP VAN VLUCHTELINGEN IN OM DE MODE-INDUSTRIE TE VERDUURZAMEN. VERTEL."Wij combineren het streven naar een inclusieve samenleving met circulaire economische uitdagingen. Dat doen we door vluchtelingenkleermakers in onze textielfabriek in Amsterdam kleding te laten maken van gerecycleden restmateriaal. Daarbij werken zij samen met lokale talenten, zoals de ontwerpers van het label Hacked."
MAKEN JULLIE ALLEEN KLEDING IN OPDRACHT OF HEBBEN JULLIE OOK EEN EIGEN COLLECTIE? "We hebben een eigen collectie bedrijfskleding en maken kleding in opdracht van andere merken. Zo maakten we pas voor het label Bonne Suits een circulaire pakkencollectie van lokaal ingezamelde spijkerbroeken."
TIFUL MESS VERANDERDE? "Dan denk ik meteen aan onze kleermaakster Alem. Zij vluchtte twintig jaar geleden vanuit Eritrea naar Nederland en zat al die tijd thuis. Dankzij onze Makerspace heeft ze eindelijk een plek gevonden waar ze haar talenten kan inzetten. Ze maakt nu weer deel uit van de samenleving. Hoe mooi is dat?"
WAAR WERKEN JULLIE NAARTOE?"Een groter team van kleermakers en kleding die 100 procent circulair is. Gerecyclede materialen zijn al behoorlijk duurzaam, maar bevatten bijvoorbeeld vaak wél nieuw garen. Dat kan dus nog net iets beter. Ik wil kleding gaan maken van uitsluitend oud textiel."
WAT IS JOUW GROOTSTE DROOM OP DE LANGE TERMIJN?"Het implementeren van soortgelijke projecten in het buitenland. De grootste vluchtelingenstromen vind je in Syrië en de Hoorn van Afrika. Daar zitten ook gigantisch veel handwerkers en borduurtalenten. Ik zou in deze gebieden circulaire projecten willen opzetten die de lokale economie veranderen."
WAT DRIJFT JOU?Toen ik drie was ben ik met mijn moeder en mijn zusje vanuit Irak naar Nederland gevlucht. Mijn achtergrond is in mijn werk een van mijn grootste drijfveren. En de mode-industrie is de op één na grootste klimaatvervuiler. We kunnen klimaatverandering alleen tegengaan met een integrale aanpak waarbij industrieën samenwerken."
WAAR BEN JE SUPERTROTS OP? "Dat we mensen inspireren om stil te staan bij de impact die producten hebben op de maker, de samenleving én het milieu. Verandering begint met bewustwording."
Slimme onderwijzer
EVA-LISA JANSSEN (27)
Eigenaar van Ucademy, een bedrijf dat studenten de regie geeft over hun eigen onderwijs en hen opleidt tot bewuste burgers met aan- dacht voor duurzaamheid.
JIJ BEGON EEN REVOLUTIE IN HET ONDERWIJS. VERTEL."Ucademy is ontstaan doordat ik, samen met vijf medestudenten, iets miste in het onderwijs. Thema’s werden wel vakkundig uitgelegd, maar scholen deden niets met hun persoonsvormende functie. Zo misten we bijvoorbeeld vakken over menselijkheid en duurzaamheid. Daarom besloten we elkaar les te gaan geven. Die lessen werden zo populair dat we nu landelijk inspireren en onderwijzen."
DAT DOEN JULLIE DOOR STUDENTEN ZÉLF VOOR DE KLAS TE ZETTEN."Precies. Wij gaan niet voor de klas staan om te vertellen hoe iets zit. In plaats daarvan begeleiden en faciliteren wij studenten om zelf voor de klas te gaan staan. In de vorm van korte, onorthodoxe modules krijgen ze de kans om thema’s te behandelen die zij zelf belangrijk vinden.»
WAT MAAKT JULLIE MANIER VAN LESGEVEN ONORTHODOX?Dat wij de ervaring met studenten aangaan. Neem duurzaamheid. Je kunt studenten leren wat de literatuur hierover zegt en dit vervolgens toetsen. Maar wij gaan veel liever echt het bos in om studenten te prikkelen en zo een bewustwordingsproces en gesprek op gang te brengen."
HOE KOMEN DE MODULES TOT STAND? "De studenten komen zelf met ideeën. Laatst was er bijvoorbeeld een jongen met Kaapverdische afkomst die zich zowel in Nederland als in Kaapverdië niet 100 procent thuis voelde. Hij merkte dat er veel vooroordelen waren. Daaruit ontstond een module over oordeelsvorming."
MOOISTE COMPLIMENT DAT JE OOIT KREEG? "Wat er in deze klassen gebeurt, is iets magisch’. Dat zei een student onlangs toen hij net klaar was met de module ‘Self-Confidence’."
WAT IS JOUW FAVORIETE MODULE? "Die is er nog niet, maar zou ‘Zeitgeist’ heten en alle grote globale ontwikkelingen behandelen die voor huidige wereldburgers van belang zijn: van duurzaamheid en Trump tot de situatie in de Gazastrook."
WAAR DROOM JIJ VAN? "Een wereld waarin mensen zich verantwoordelijk voelen voor het welzijn van de aarde en bereid zijn zich actief in te zetten voor het klimaat. Dode zones in oceanen, insectensterfte, de vee-industrie: het zijn zaken die ons allemaal aangaan. Het zou prachtig zijn als we ons daarnaar zouden gedragen."
Voedselredder
TIM WIERKS (28)
Head of Sales bij Too Good to Go, een app die voedsel- verspilling tegengaat.
TOO GOOD TO GO VOORKOMT DAT VOEDINGSMIDDELEN ONNODIG IN DE VUILNISBAK BELANDEN. VERTEL.
"Met onze app kun je voor een gereduceerde prijs overtollig eten ophalen dat anders zou worden weggegooid. Aangesloten ondernemers – van supermarkten en bakkerijen tot restaurants en hotels – stoppen producten die zij aan het eind van de dag niet meer kunnen verkopen of gebruiken in een Magic Box, ofwel een verrassingspakket. Vervolgens kunnen onze appgebruikers zo’n pakket ophalen."
EN ALS JE BIJVOORBEELD GEEN VLEES EET?
"Dan is dat geen probleem. Locaties kunnen sinds kort namelijk opties aanbieden, zoals een vleesbox of een vegabox. En zit er een keer iets anders in je box wat je niet wilt of kunt eten, dan moedigen wij je aan dat te delen met bijvoorbeeld buren, familie of collega’s, om zo nog meer verspilling tegen te gaan."
DE APP BESTAAT IN NEDERLAND NU ANDERHALF JAAR. HOEVEEL VOEDSEL HEBBEN JULLIE IN DIE TIJD GERED?
"Al meer dan een miljoen maaltijden. Begin 2018 begonnen we met een team van vijf man en vijfentwintig winkels in Amsterdam; nu hebben we landelijk meer dan tweeduizend actieve locaties en rond een miljoen geregistreerde gebruikers. We zijn echt gigantisch hard gegroeid."
DANKZIJ DIE GROEI KUNNEN JULLIE NU ÉCHT IMPACT MAKEN IN DE VOEDSELINDUSTRIE.
"Ja, en dat is nodig, want in Nederland alleen al verspillen we samen 1,7 tot 2,5 miljoen ton eten per jaar. Die verspilling schaadt het milieu. Onze app draagt bij aan een duurzamere omgang met voedingsmiddelen, en dat is geweldig. Maar wij willen nog veel meer impact maken."
MET ANDERE WOORDEN: DE APP IS SLECHTS HET BEGIN.
"Onze missie is om voedselverspilling tegen te gaan en mensen te inspireren om in actie te komen. Daar is de app alleen inderdaad niet voldoend voor. Daarom hebben wij recentelijk ook een online kennisdatabank gelanceerd waarin onze community veel informatie over voedselverspilling kan vinden. Naast informatie bieden we hier bijvoorbeeld ook lesmateriaal aan dat leraren in de klas kunnen gebruiken."
WAT ZAT ER IN DE LEUKSTE MAGIC BOX DIE JE ZELF OOIT OPHAALDE?
"Moeilijk kiezen! De laatste tijd haal ik vaker boxen op bij Jimmy Joy, een producent van functionele maaltijden. Dan vind je drankjes en repen in je box die alle nodige voedingsstoffen bevatten en een complete maaltijd vervangen. Die producten zijn echt heel leuk om eens mee te experimenteren."
Clean Cleaner
KIMBERLEY ROERSMA (27)
Founder en managing director van Mother Nature Cleans, een bedrijf dat alle dagelijkse schoonmaakmiddelen vervangt door duurzaam, gestabiliseerd ozonwater.
SCHOONMAKEN MET WATER EN ZUURSTOF IN PLAATS VAN SOPJES EN CHEMICALIËN. LEG UIT.
"Wij ontwikkelden een schoonmaaksysteem dat koud leidingwater omzet in gestabiliseerd ozonwater. Dat water verwijdert geurtjes, is bacterie- en schimmeldodend en laat geen residu achter. Daardoor kan het alle dagelijkse schoonmaakmiddelen, zoals glas- en keukenreiniger, vervangen. Na 24 uur keert ozonwater terug naar zijn originele staat: water en zuurstof."
DAARDOOR IS HET EEN STUK BETER VOOR HET MILIEU DAN ANDERE SCHOONMAAKMIDDELEN.
"Exact. Ozon is een natuurlijk gas dat wordt geproduceerd door de natuur. Ozonwater heeft dan ook geen enkel vervuilend effect op het milieu. Ons schoonmaaksysteem hangt aan de muur en produceert het ozonwater ter plekke. Je bespaart dus op (vervuild) water en de productie van schoonmaakmiddelen, maar ook op verpakkingsmateriaal en transport."
EN ONZE GEZONDHEID IS ER OOK NOG EENS BLIJ MEE.
"Dat is inderdaad nóg een groot voordeel van ozonwater: doordat het geheel natuurlijk is, is het in tegenstelling tot chemische schoonmaakmiddelen niet schadelijk voor je gezondheid. Je kunt er zelfs groente en fruit mee wassen."
RUIKT OZONWATER OOK ECHT NAAR…DE OZON?
"Ja, het ruikt naar een zomerse onweersbui! Al is die geur niet erg sterk. Ozonwater is relatief geur- en kleurloos. Dat is vaak wel even wennen voor mensen, die gewend zijn aan felgekleurde sopjes met sterke geuren."
ALLEEN VOOR GROTE BEDRIJVEN OF OOK VOOR BIJ ONS THUIS?
"We zijn begonnen met de professionele schoonmaakindustrie. Locaties als Holland Casino en de Bijenkorf maken nu bijvoorbeeld schoon met ozonwater. Maar inmiddels leveren we ook aan particulieren. Zo hebben we een handheld cleaner voor 295 euro, die minimaal zeven jaar meegaat."
ZIJN ER NOG SPANNENDE ONTWIKKELINGEN GAANDE?
"We zijn een wasmachine aan het ontwikkelen die op ozonwater draait, waarvoor dus geen warm water en veel minder wasmiddelen nodig zijn. Ook zijn we nu ook actief buiten de Benelux: we maken stappen in onder andere de Emiraten."
WAT MAAKT JOUW WERK ZO LEUK EN INSPIREREND?
"In de sportschool, thuis, op kantoor: overal moet gepoetst worden. Omdat we er niet dol op zijn, is het vaak een ondergeschoven kindje. Maar er liggen zó veel duurzame verbeter mogelijkheden. Dat enthousiasmeert en motiveert me enorm."
Schone postbezorger
VIVIENNE VAN REES VELLINGA (31)
Zet zich als Programma- manager Duurzaamheid bij PostNL Pakketten & Logistiek in voor verduurzaming bij PostNL.
HOE ZORG JIJ DAT POSTNL GROENER WORDT?
"Ik werk naar het doel toe om uiterlijk in 2030 alle pakketten en brieven in elke straat in de Benelux uitstootvrij te bezorgen in de last mile. Dat willen we bereiken door bijvoorbeeld de busjes in de straten te vergroenen en onze gebouwen duurzamer te maken, maar ook door onnodige lucht uit pakketten te halen."
DIE VERDUURZAMING IS HEEL HARD NODIG.
"Zeker! E-commerce groeit keihard, maar we willen het zo schoon en duurzaam mogelijk doen."
CONCREET VOORBEELD VAN VERDUURZAMING BIJ POSTNL WAAR JIJ VERANTWOORDELIJK VOOR WAS?
"Ik heb samen met fetsleveranciers de ideale elektrische bakfets ontworpen, waarmee we post en pakketten kunnen ophalen en bezorgen. Hierbij stonden duurzaamheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid centraal, een finke uitdaging gezien het gewicht van de lading en de afstand die onze bezorgers dagelijks afeggen."
IS DAT JE GROOTSTE TROTS?
"Er lopen veel projecten waar ik trots op ben. En al mijn collega’s werken eraan mee: daaraan zie je dat duurzaamheid iedereen raakt. Ons motto is: we gaan het gewoon doen!"
WANNEER IS JOUW PASSIE VOOR DUURZAAMHEID ONTSTAAN?
"Toen ik op elfjarige leeftijd een documentaire zag op National Geographic over een compleet zelfvoorzienende stad in China. De circulariteit van die stad fascineerde me zo erg, dat ik steeds nieuwsgieriger werd naar de mogelijkheden van verduurzaming."
WAT IS JOUW DROOMDOEL?
"Dat heb ik al behaald! Deze baan was een grote droom van mij. Ik ben mede verantwoordelijk voor de verduurzaming van een bedrijf met 38.000 medewerkers. Dankzij ons fijnmazige netwerk van locaties, voertuigen en mensen komen we iedere dag in elke straat en hebben we invloed op wat daar gebeurt. Als ik érgens impact kan maken, is het hier."
WAT IS HET MOOISTE WAT JIJ HEBT GELEERD VAN JOUW WERK?
"Dat je altijd moet blijven geloven in je eigen koers en visie. Ik ontmoet veel jonge mensen die denken dat ze geen verschil kunnen maken in de wereld, omdat ze zich overdonderd voelen. Maar ik geloof juíst dat zij een verschil kunnen maken. Wees creatief, denk out of the box en heb vertrouwen. Dan kom je er echt."
- Shardey Aalders
- Myrthe Giesbers