De drie dieet-mythes die je niet moet geloven

Aha!
De drie dieet-mythes die je niet moet geloven

Je hebt ze allemaal wel eens voorbij horen komen: dieetmythes. Dingen die je niet moet eten of moet doen wanneer je op dieet bent. Deze drie moet je niet geloven en dit is waarom.

1. Focus je op cardio en je valt vanzelf af

Uren op de loopband staan en geen gram afvallen? Dat kan inderdaad kloppen. Want wanneer jij je alleen focust op cardio, verbrand je wel veel calorieën, maar is de verbranding na je training beperkt. Wanneer je aan krachttraining doet, ligt dat anders. Na het trainen met (zwaardere) gewichten, vindt het zogeheten after burn effect plaats. Je lichaam blijft dan namelijk langer hard werken en daardoor ligt je energieverbranding hoger. Ook is het belangrijk om je dieet aan te passen naar gezondere maaltijden.

Lees ook: Deze 10 etenswaren horen niet in je koelkast

2. Koolhydraten zijn not done

Er wordt vaak gezegd dat koolhydraten en afvallen niet samengaan, maar niets is minder waar. Witbrood en pasta kun je natuurlijk beter vervangen door de volkoren variant, maar ze zijn zeker niet slecht voor je. Complexe koolhydraten heb je namelijk nodig om te functioneren.

3. Je mag nooit meer ongezond eten

Wanneer je wil afvallen, dan helpt het om gezond te eten én fanatiek te sporten. Maar als jij af en toe nog een pizza naar binnen wil werken, kan dat gewoon. Ongezond eten kan op zijn tijd helemaal geen kwaad, maar zorg er alleen voor dat je niet vervalt in oude ongezonde gewoontes.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5dce853e55ea9', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });