doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Word je echt sneller ziek als je in de winter met nat haar de deur uitgaat?

Vijf makkelijk te voorkomen fouten als je gaat hardlopen in de winter 

Die winter hardlooplegging en handschoenen zijn niet genoeg. 
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
hardloopfouten winter

De hardloopschoenen onder je voeten binden om met temperaturen onder nul een sprintje te trekken, dat doet niet iedereen je na. Go you! Maak je alleen niet schuldig aan de volgende fouten wanneer je voor je winterse run gaat.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Geen reflecterende kleding dragen

De zon komt al iets eerder op en gaat al iets eerder onder, maar wie nu een rondje wil hardlopen zal dat al snel doen wanneer het schemert. Zorg ervoor dat je kleding draagt waarin je opvalt, zodat je op een veilige manier wat kilometers kunt maken.

Te hoge verwachtingen hebben

Als je probeert sneller te worden, probeer dan toch je eerder gezette tijden in mildere maanden los te laten. “Als het waait, regent of glad is, ben je waarschijnlijk wat langzamer”, deelt atleet en coach Steve Vernon met Red Online. “Maar de winter is een prima moment om aan je zwaktes te werken en om kracht op te bouwen op andere manieren.” Hij adviseert daarom om je te focussen op krachttraining voor hardlopers.

De verkeerde kleding dagen

In tegenstelling tot wat nog weleens wordt gedacht hoef je niet per se thermische leggings te dragen als je in de winter gaat hardlopen. Je zult immers alsnog zweten. “Draag in plaats daarvan laagjes”, raadt uithoudingsvermogen coach Jackie Newton aan. “Je kunt die verwijderen als je bent opgewarmd. Zorg ervoor dat je basis hardloopkleding is gemaakt van lichte en zweet afvoerende stof en vermijd katoen.”

Niet juist opwarmen

Binnen loeit de verwarming, dus het kan voor je lichaam een behoorlijke shock zijn als je zonder een warming-up de kou instapt. Vernon raadt daarom aan om niet meteen in je hardloopkleding naar buiten te gaan. “Als je binnenhuis een paar klusjes doet in je hardloopkleding, ben je warm voordat je het huis uitgaat.” Doe daarnaast ook altijd een warming-up en cooling-down voor en na je hardloopsessie.

Blijf genoeg drinken

De kou valt ’s winters niet te ontdekken, maar dat betekent niet dat je geen vocht verliest. Je zweet alsnog als je ’s winters gaat hardlopen en daarom is het belangrijk om genoeg te blijven drinken.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');