We doen allemaal weleens dingen waarvan we achteraf denken, dat was niet zo handig. Ook op kantoor – of in deze tijden het thuiskantoor – kun je je schuldig maken aan dat soort gedrag. En hoewel jij de beste bent voor de job, kunnen de volgende workplace habits ervoor zorgen dat je minder capabel overkomt.
Je doet alsof je alles weet
Proberen een opmerking van je collega te overtreffen of corrigeren is een absolute no-go. “Nog erger is wanneer je de opmerking herformuleert en daarna doet alsof het jouw idee was”, vertelt etiquette- en beleefdheidsexpert Rosalinda Oropeza Randall aan Business Insider.
Je gebruikt emoji’s in werkmailtjes
Emoji’s gebruiken in Zoom-gesprekken is tot daaraantoe, maar probeer emoji-gebruik wel binnen de perken te houden in zakelijke e-mails. Gebruik je een smiley omdat je minder hard wil overkomen? Probeer in plaats daarvan dan je taalgebruik in het bericht aan te passen. Uit onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Social Psychological and Personality Science, bleek dat werknemers als minder component worden beschouwd als ze lachende emoticons in zakelijke mails gebruiken.
Je vertelt ongepaste grappen
Een grapje op kantoor kan het ijs een beetje breken. Sterker nog, je kunt behoorlijk in het aanzien van je collega’s stijgen als je een gepaste grap vertelt op het werk. Maak je een inappropriate joke? Dan kun je helaas als minder bekwaam bestempeld worden.
Je durft niet om advies te vragen
Gek genoeg zien velen advies vragen als een zwakte, zo blijkt uit een onderzoek van Harvard Business School. Dezelfde studie toonde echter ook aan dat je juist gezien wordt als more competent als je wél advies durft te vragen. Kun je dus wel wat hulp gebruiken van je baas? Vraag hier dan om. Maar zorg er dan wel voor dat je echt om diens advies vraagt en niet enkel om haar of zijn mening.
Je vloekt op het werk
Het is behoorlijk frustrerend als een deal waar je hard aan werkte niet doorgaat. Uit die frustratie alleen niet met een scheldkanonnade. Uit een enquête van CareerBuilder bleek dat meer dan de helft van de ondervraagde deelnemers iemand minder slim vond overkomen als hij of zij vloekt. Een nog groter percentage gaf daarnaast aan dat zij een vloeker minder snel een promotie zullen geven.
Tegenstrijdig genoeg biechtte echter ook de helft van de ondervraagden op dat zij weleens vloeken op de werkvloer. Ai.
Je levert werk met taalfouten
Taalkundige Nicole Michel vertelt dat je een heel slechte indruk maakt als je werk levert met taalfouten. “Als je een cv vol grammaticafouten naar een potentiële werkgever stuurt, dan geeft dat blijk van onzorgvuldigheid en gebrek aan aandacht voor detail. Ook laat het zien dat je de taak geen prioriteit geeft”, aldus Michel.
- Business Insider
- Keren Levand