doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Dit is waarom je last kunt hebben van een ochtendhumeur

Ben jij een vroege vogel of eerder een nachtbraker?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
ochtendhumeur

Je bent een vroege vogel of een nachtbraker. Enne, als je bij team night owl hoort, dan zit je vast niet heel vrolijk aan de ontbijttafel. Maar hoe komt het dat sommige mensen last hebben van een gigantisch ochtendhumeur? En belangrijker: hoe kom je er van af?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Ochtendhumeur

We kennen het allemaal: je wekker gaat en je hebt direct geen zin in de dag. Met tegenzin kom je je bed uit, met tegenzin stap je onder de douche, en met tegenzin werk je een ontbijtje naar binnen. Je krijgt geen positief woord over je lippen en familie, huisgenoten en collega’s lopen het liefst met een grote boog om je heen: je hebt een gigántisch ochtendhumeur.

Waar komt het vandaan?

Misschien helpt het om te weten dat je voor een deel helemaal niks kunt doen aan je ochtendhumeur. Het is de schuld van je hersenen. Wanneer je gaat slapen wordt er onder andere een deel inactief dat te maken heeft met redeneren, plannen, en het reguleren van emoties. Bij het wakker worden kan het even duren voor dit deel van je hersenen weer op volle kracht is. Gevolg: je bent nog niet helemaal voor rede vatbaar en plannen maken voor de dag zit er ook niet in. Daarbij zijn je emoties ook nog niet helemaal onder controle, en zo zie je de dag dus helemáál niet zitten.

Stofjes in je hersenen

Bovendien geldt dat er ook allerlei andere stofjes in onze hersenen invloed hebben op dit hele proces. Misschien heb je weleens gehoord van ‘melatonine’: door dit stofje voel je je slaperig. De tegenhanger ervan is ‘cortisol’. Dit zorgt voor een wakker gevoel. Het verschilt per persoon hoe snel de aanmaak van deze stofjes gaat. Als dit in je lichaam relatief laat in de dag gebeurt, heeft het als gevolg dat je later in slaap valt, maar dus ook dat je later wakker wordt. Zo ligt het dus grotendeels aan je brein dat je ‘s ochtends zo’n rothumeur hebt. Maar er zijn wel een paar dingen die je kunt doen om jezelf op weg te helpen!

1. Slaap regelmatig

Neem jezelf eens voor om niet nog één extra aflevering van je favoriete serie te kijken. Zet alle schermpjes uit, leg een outfit klaar voor de volgende dag en kruip gewoon in bed. Het beste is om hier een vast tijdstip voor te nemen. Hoe beter je slaapt, hoe minder je ochtendhumeur!

2. Een frisse neus

Zorgen dat je overdag genoeg daglicht en frisse lucht krijgt, helpt om in slaap te vallen. En zoals hierboven genoemd: dat scheelt flink in het opstarten ‘s ochtends. We blijven natuurlijk zoveel mogelijk binnen op dit moment, maar een wandeling door de buurt moet kunnen. Als ook dat geen optie is: gooi je gordijnen en ramen wijd open!

3. Medeleven

Kom je er met bovenstaande tips toch niet uit? Deel dan met je huis- of kantoorgenoten dat je iets meer opstarttijd nodig hebt. Dikke kans dat ze je ochtendhumeur volledig zullen begrijpen. En wie weet, misschien krijg je wat opstarthulp aangeboden in de vorm van een kop koffie.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');