doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Waarom een apart dekbed ervoor kan zorgen dat jij en je partner beter slapen

Deze alledaagse zaken kunnen je dromen beïnvloeden

Van hete dromen tot nachtmerries.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
dromen beïnvloeden

Je bent naakt in een ruimte, je tanden zitten opeens allemaal los of je hebt opeens een heet avontuurtje met een collega. We hebben allemaal weleens van die dromen waardoor we wakker schrikken. Hoewel de een ervan overtuigd is dat het een diepere betekenis heeft, wuift een ander het weg. En dat terwijl het soms gewoon je slaaphouding of een andere gewoonte is die jouw droom beïnvloedde.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Je slaapt op je buik

Droomde jij dat je in de kroonluchters hing met je buurman, baas of simpelweg je partner? Dan kan het maar zo eens aan je slaaphouding liggen. Mensen die ervan houden om op hun buik te slapen, hebben namelijk vaker steamy dreams. “De theorie hierachter is dat als je borsten en bekkengebied tegen het bed worden gedrukt er stimulatie ontstaat die kan resulteren in pikante dromen”, vertelt droomanalist Lauri Loewenburg aan Well+Good.

Je slikt vitamine B6

Slik jij B6-supplementen? Dan is de kans groot dat jij je dromen in de ochtend beter herinnert. Volgens een onderzoek hebben mensen die vitamine B6 slikken een duidelijker geheugen van hun dromen, terwijl de vitamine zelf geen invloed lijkt te hebben op de levendigheid, bizarheid of kleur van de droom. Het beïnvloedt de droom zelf dan niet zozeer, maar wel in hoeverre jij de droom helder ervaart.

Je bent gestopt met roken

Ben jij onlangs gestopt met roken? Dan kan het maar zo dat je binnen de kortste keren behoorlijk wat gaat beleven in dromenland. “Cannabinoïden onderdrukken de REM- en droomslaap, terwijl nicotine de productie van serotonine – de neurotransmitter die het meest geassocieerd wordt met droomactiviteit – onderdrukt”, vertelt Loewenberg. “Dus als je stopt met het roken van deze stoffen, krijg je te maken met een reboundeffect en begin je als een gek te dromen.”

Je bevindt je op een bepaald punt in je menstruatiecyclus

Progesteron is een hormoon dat vaak verband houdt met reproductie, aangezien het vrijkomt na de eisprong in de tweede helft van de menstruatiecyclus. Veel vrouwen weten echter niet dat het hormoon ook je dromen kan beïnvloeden. Een studie uit 2019 onderzocht de dromen van 944 vrouwen. Wat bleek? De vrouwen die zich in de tweede helft van hun menstruatiecyclus bevonden (en waar het progesteronniveau dus hoger was) konden hun dromen beter onthouden. Daarnaast kan het hormoon er ook nog voor zorgen dat je dromen éxtra levendig worden. Vooral tijdens een zwangerschap of wanneer je progesteron slikt om zwanger te worden is dit het geval.

Je hebt pittig gegeten

Eet jij je avondeten het liefst met een flinke dosis chilivlokken en een lepel sambal? Kijk dan niet gek op als je ‘s nachts last hebt van verontrustende dromen. “Pittig eten kan een dramatische stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaken, gevolgd door een dramatische daling rond de tijd dat je de REM- of droomslaap ingaat”, weet Loewenburg. “Met deze voedingsmiddelen heb je ook nog eens kans op brandend maagzuur en ze zijn moeilijker te verteren. Je lichaam kan zich op deze manier niet meer alleen focussen op de REM- en droomslaap en dus zal een aangename droom waarschijnlijk veranderen in een verontrustende variant.”

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');