doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Verlies jij geen gewicht ondanks het sporten? Dit zijn de redenen

Zo luidt het oordeel van diëtisten over maaltijdvervangende shakes

Ze zijn vaak verrijkt met vele voedingsstoffen, maar hoe gezond zijn de shakes daadwerkelijk?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
maaltijdshakes

Hoewel je op televisie nooit reclames voor maaltijdshakes zult zien, is het maaltijdalternatief nog altijd razendpopulair. Van de shakes weten we inmiddels dat ze je snel kunnen helpen met gewichtsverlies, maar gebeurt dit eigenlijk wel op een gezonde manier?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Wat zit er in zo’n shake?

Maaltijdshakes zijn ontwikkeld om twee maaltijden per dag mee te vervangen, zo weet diëtiste Melissa Meier. “De shakes worden vaak gemaakt van een combinatie van proteïnepoeder, vezels en verdikkingsmiddelen”, schrijft Meier op Body and Soul. Soms worden ze nog verrijkt met andere voedingswaarden, zoals vitamines B, calcium en foliumzuur.

Gemiddeld bevat een shake ongeveer 200 calorieën en het levert 28 gram proteïne op. Zo’n drankje is daarnaast laag in verzadigd vet, namelijk maar 0,4 gram en het bevat 16,1 gram koolhydraten en 6 gram vezels. Vrij van suikers is het daarnaast niet. Het bevat namelijk nog 2,3 gram suiker.

Niet vergelijkbaar met ‘echte’ voeding

Behoorlijk indrukwekkende voor- en na-foto’s kunnen iemand verleiden om ook aan een shakedieet te beginnen. Als je de ijzeren discipline hebt om dit vol te houden kun je er inderdaad veel kilo’s mee verliezen. Toch zou Meier het niet zomaar aanraden. “Maaltijdshakes verschillen te veel van echt voedsel”, begint ze. Het zijn volgens de diëtiste zeer bewerkte stoffen en bevatten niet dezelfde voordelen als volwaardige, onbewerkte voedingsmiddelen. Ze kunnen verrijkt zijn met micronutriënten, “maar dat betekent niet dat ze vergelijkbaar zijn met echte voedingsmiddelen.”

Daarnaast raadt Meier haar cliënten niet zomaar shakes aan, omdat ze niets leren over hoe je op de lange termijn gezond kunt eten. Ze trekt daarnaast zelfs het effect van de maaltijdvervangers in twijfel. “Ik durf te wedden dat mensen het gewicht weer aankomen wanneer ze ermee stoppen.” Voor gewichtsverlies op de lange termijn moet je jezelf gezonde gewoonten aanleren en leren hoeveel je kunt eten.

Wanneer is het wel een optie?

Wil jij wel aan de shakes? Dan benadrukt Meier dat je dit altijd moet doen onder de begeleiding van een diëtist. “Naar mijn mening horen maaltijdvervangende shakes niet thuis in een levenslang gezond eetplan, dus voor de meeste mensen heeft het absoluut geen zin om ermee te beginnen”, luidt Meiers mening over de shakes. Als je graag wilt afvallen, raadt de voedingsexpert aan om je te focussen op duurzame en gezonde gewoontes.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');