Waarom het zo belangrijk is dat er aandacht aan de Fashion Revolution Week wordt besteed

Hoe kleding vrouwen wereldwijd kan verbinden.

Vandaag is het Fashion Revolution Day, een moment waarbij we stilstaan en werken aan een betere mode-industrie. Wist je dat het vandaag ook precies 8 jaar geleden is dat de Rana Plaza-fabriek instortte? Deze tragische gebeurtenis zorgde voor veel opschudding. De Fashion Revolution Week kwam van de grond en richt zich op onderlinge verbondenheid van mensenrechten en de rechten van de natuur. Enne, daar komen mooie en innovatieve campagnes uit voort.

Wat is de Fashion Revolution Week?

De Fashion Revolution Week vindt elk jaar plaats in de week rondom 24 april. Op deze datum, in 2013, stortte namelijk de Rana Plaza in. Dit gebouw stond in Bangladesh en huisvestte een aantal kledingfabrieken, waar ongeveer 5000 mensen werkten. Grote en wereldwijde modemerken lieten hier hun kleding produceren. Tijdens de instorting kwamen er meer dan 1100 mensen om het leven en nog eens 2500 raakten gewond, waarmee het de op drie na grootste industriële ramp in de geschiedenis is. De meeste slachtoffers waren vooral jonge vrouwen.

De Fashion Revolution Week richt zich dan ook op mensenrechten en de rechten van de natuur. “We kunnen niet blijven toestaan dat grote bedrijven winst maken, terwijl de arbeiders worstelen om een goed leven te leiden. We kunnen niet doorgaan met het vervuilen van de wereld en oceanen. We hebben een radicale revolutie nodig voor onze eigen welvaart en welzijn, en voor de gezondheid van onze aarde en onze oceanen.”

De organisatie geeft aan dat dit al lijkt te gebeuren en dit komt met name door de komst van het coronavirus. “Covid-19 heeft een groot aantal mensen ertoe aangezet om opnieuw te bekijken wat zinvol is in hun leven. Te beginnen met de basiswaarden, die onder andere liggen bij een nieuw modesysteem.”

Hart voor de zaak

Veel modemerken zetten zich sindsdien (nog meer) in en proberen hun steentje bij te dragen. Zo wordt vandaag bijvoorbeeld de campagne van WE ARE CONNECTED van J LABEL in samenwerking met MUMSTER én Marie Claire officieel gelanceerd. Deze campagne laat zien hoe kleding vrouwen wereldwijd kan verbinden. En daarnaast kun je vanaf vandaag ook de documentaire WE ARE, geregisseerd door Barbara de Baare, online bekijken.

Maar eerst: wie zijn de frontrunners van J LABEL? Voormalig advocaat Judith en jurist Janneke besloten vier jaar geleden het roer om te gooien en een eigen kledingmerk te starten. In de advocatuur hebben ze geleerd om een vuist te maken tegen onrecht. Doordat ze altijd alles tot op de bodem uitzoeken en nooit opgeven, besloten ze hun passie voor mode én rechtvaardigheid in te zetten. Zo strijden ze voor verandering in de vervuilende kledingindustrie. Wist je bijvoorbeeld dat één op de zes mensen (wereldwijd) werkzaam is in deze industrie? Tijd voor verandering dus!

Waar ze begonnen met het maken van kleine collecties, die ze verkochten vanuit hun webshop, realiseerden ze zich al snel dat dit niet genoeg was om écht impact te kunnen maken in de mode-industrie. Samen met José Koopman, expert op het gebied van duurzame textielproductie, besloten ze zich verder te professionaliseren om als merk te kunnen groeien. Uit de 40.000 (!) fabrieken die India telt, kozen ze een productielocatie die bereid was te investeren in een klein merk met de ambitieuze doelstelling om de collecties zo duurzaam én eerlijk mogelijk te produceren.

Vrouw zijn en gelijkheid

Inmiddels wordt J LABEL verkocht in 30 winkels in binnen- en buitenland en groeit de webshop. Het moge duidelijk zijn: er is behoefte aan verandering en aan verbinding. Iets wat ze nog meer willen uitdragen is dat elke bewuste aankoop die je maakt een stem is voor een betere wereld. En op deze manier kan iedereen zo haar eigen steentje bijdragen.

De nieuwe campagne WE ARE CONNECTED bestaat uit een korte documentaire en een videoserie met bekende Nederlandse vrouwen. Het doel van de campagne is om vrouwen wereldwijd met elkaar te verbinden. We zijn allemaal vrouwen, we zijn allemaal gelijk. We verdienen het allemaal om respect, erkenning én waardering te krijgen om wie we zijn en om de keuzes die wij zelf maken. Met de nieuwe campagne probeert J LABEL de vrouwen achter het merk in de spotlights te zetten.

Wie zijn deze vrouwen en wat drijft hen? In de korte documentaire, genaamd WE ARE, worden twee vrouwen in India en Roemenië gevolgd, die de kleding voor de collecties van J LABEL maken. Sunita en Millie, de vrouwen die gevolgd worden, vertellen wat deze baan voor hen betekent. Waar de focus van de film op ligt? Op vrouw zijn en gelijkheid. Want wat veel vrouwen vanzelfsprekend vinden, zoals kansen op de arbeidsmarkt en jezelf kleden zoals je dat graag wil, is dat lang niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. De documentaire belicht de toewijding waarmee Sunita en Millie hun werk doen. De film verbindt op deze manier maakster van de kleding met de draagster.

De campagne wordt gelanceerd met een openhartig gesprek met Tess Milne die zichtbaar ontroerd is bij het zien van de beelden van Sunita. “We weten nooit wie onze kleding maakt. Ik had het idee dat het gedrukt werd, het staat zover van je af. Nu zie ik die jurk die ik draag in de film, dat is heel bijzonder. Ik ben helemaal niet bewust bezig met het leven dat achter een kledingstuk zit. Ik vind het echt te gek om de vreugde en onafhankelijk te zien die het maken van dat kledingstuk oplevert.”

Bekijk én deel hieronder de documentaire WE ARE, geregisseerd door Barbara de Baare. En scroll nog verder naar beneden om de campagne met Tess Milne te bekijken.

Dutch Sustainable Fashion Week

Enne, in de aanloop naar de Dutch Sustainable Fashion week worden er meer openhartige gesprekken met inspirerende vrouwen gepubliceerd in samenwerking met J LABEL en MUMSTER. De eerstvolgende vrouw is Victoria Koblenko, die al jaren pleit voor duurzaamheid in de kledingindustrie.

Benieuwd geworden naar J LABEL en MUMSTER? Snappen we! Klik hier om naar J LABEL en hier om naar MUMSTER doorverwezen te worden.

Bron: J Label, Fashion Revolution | Beeld: J Label, Instagram | Video: MUMSTER, Barbara de Baare

Laatste nieuws