Hoewel de pandemie een heel grote aanslag op ons (sociale) leven is, heeft het ons ook nieuwe inzichten gebracht. We leerden om even pas op de plaats te maken en hebben meer waardering voor de kleine geluksmomenten in het leven. Daarnaast heeft het ook een verandering teweeggebracht op de manier waarop we een partner zoeken.
Gebruik van datingapps
De lockdown maakte het voor singles een stuk lastiger om nieuwe mensen te leren kennen. Waar ging je ze nu tegenkomen? In de supermarkt terwijl je 1,5 meter afstand moest houden? Veel mensen gaven datingapps daarom (weer) een kans. Tina Wilson, CEO van de datingapp Wingman, zag een enorme toename in mensen die haar service benutten. 300 procent, om precies te zijn. Datingapp Matchmakers ervoer ook een stijging in het aantal mensen dat zich inschreef. Datingapps zijn meer in trek, maar van doelloos swipen is tegenwoordig geen sprake meer.
Betere communicatie
Geghost worden door iemand met wie je datete? Het is geen vreemd fenomeen. Niets meer horen van een date overkwam velen pre-pandemie. Sterker nog, we raakten hieraan gewend en maakten ons daar zelf misschien ook wel schuldig aan. Chatten we met iemand die voor ons gevoel net niet helemaal het juiste antwoord gaf op een vraag? Dan reageerden we niet meer. En andersom overkwam ons dit ook vaker dan we wilden. Dit gedrag trekken millennials echter niet meer. Open communicatie is waar mensen door corona nog meer waarde aan zijn gaan hechten.
Meer diepte
Het eerste wat je vaak op datingapps ziet is iemands uiterlijk. Sure, het oog wil ook wat. Maar sinds corona de wereld in z'n ban houdt, zijn mensen op zoek naar meer dan slechts een mooi plaatje. Looks zijn nog steeds belangrijk, maar het speelt een minder grote rol. Singles zoeken meer diepgang en willen een maatje vinden die bij hen aansluit.
Het afgelopen jaar lukte het mensen ook beter om erachter te komen of ze met iemand goede gesprekken konden houden. Er werd op een heel andere manier gedate. Een enkel fysieke aantrekkingskracht kon niet meer verbloemd worden door actieve dates te doen. Er werd juist volop gepraat tijdens bijvoorbeeld wandelingen – bovendien is een wandeling dé manier om gevoelige onderwerpen aan te snijden. Je loopt en hoeft je gesprekspartner daarom niet continu aan te kijken, waardoor mensen zich sneller wat comfortabeler voelen om open te zijn over bepaalde zaken.
Serieuzer
Nog steeds worden datingapps ingezet als tijdvermaak. Maar een groot deel van de singles is serieuzer geworden over relaties. We willen met iemand daten die echt bij ons past en niet iemand die deels bij jou past. Het afgelopen jaar zaten we immers veel thuis en singles zagen hoe dit de relatie van hun samenwonende vrienden onder druk zetten. Daarnaast zagen singletons ook hoe fijn het kan zijn om wel samen te wonen met een maatje, zodat het social distancing wat minder alleen voelde. Het credo 'we zien wel waar het schip strandt', gaat hierdoor minder op. We zijn geïnteresseerd in iemand met wie het écht wat kan worden.
- Bustle
- Jenny Ueberberg