doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Verslaafd aan werk? Zo leer je ook om te relaxen

Vier tips om te ontspannen na een intense werkdag.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd12dd160cd img{#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd12dd160cd img{#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd12dd160cd img{#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd12dd160cd img{#fig-60cd12dd160cd img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}verslaafd aan werk

Maak jij in de ochtend ook altijd een vliegende start, eet je je lunch achter je bureau en negeer je (bijna) altijd privé telefoontjes, omdat je anders 'bang' bent dat je je werk niet afkrijgt? Klinkt als een echte work addict!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Work addict

Verslaafd aan je werk? Niks mis mee natuurlijk, tenzij het obsessief wordt. Als je alles wat op een pauze lijkt afwijst, zodat je je kunt blijven focussen, dan kun je je aan het einde van de dag erg uitgeput voelen. Hoe je ervoor zorgt dat je na die tijd op adem komt en écht even ontspant? Hieronder vier (tijdelijke) oplossingen.

Ga een blokje om

Zodra je je laptop hebt afgesloten en je achter je bureau vandaan stapt, ga dan even naar buiten. Wandelen, wat je waarschijnlijk al weet, staat bekend als een manier om je lichaam en geest te ontspannen. En wist je dat onderzoek heeft aangetoond dat een goede wandeling stress én spanning kan verlichten?

Kost een vigorous walk je te veel energie? No worries! Want een wandeling van slechts tien minuten kan al stressverlagend zijn en helpt je geest te resetten. Het proberen waard, toch?

Luister naar muziek

Muziek kan je helpen om te ontspannen. Dus als je op zoek bent naar een manier om de opgebouwde spanning van je intense focus en productiviteit los te laten, zet dan je favoriete playlist op. En volgens een onderzoek zou je het beste naar muziek met 60 beats per minuut kunnen luisteren. "Muziek rond de 60 beats per minuut kan ervoor zorgen dat je hersenen zich synchroniseren met de beat en alfa hersengolven creëren." Wat alfa hersengolven zijn? Dit zijn behulpzame hersengolven die verschijnen wanneer je ontspannen bent. Aha!

Tip: zoek eens op '60 bpm', op Spotify vind je hele afspeellijsten om naar te luisteren. Zorg er trouwens wel voor dat je niet zomaar naar een deuntje luistert. Het luisteren naar muziek die je niet aanspreekt, kan namelijk het tegenovergestelde effect veroorzaken.

Glimlach

Onderzoek heeft aangetoond dat een simpele handeling, zoals glimlachen, al effectief kan zijn en stress kan verlagen. Wanneer je lacht, laten je hersenen dopamine en endorfine vrij. Enne, deze stofjes helpen je stemming te verbeteren. Glimlachen is dus een effectieve manier om je hersenen te 'verleiden' om je goed te laten voelen. Zelfs als je je niet echt gelukkig voelt, kan het dus effect hebben.

Ga op de grond liggen

Klinkt misschien gek, maar dit is een specifieke manier om spanning in je spieren los te laten. De techniek, ook bekend als de Alexander Techniek, houdt in dat je op je rug draait met je knieën gebogen en je voeten op de vloer. Deze houding helpt je niet alleen ontspannen, maar ondersteunt ook de uitlijning van je wervelkolom. Zorg er trouwens wel voor dat je niet te lang op de grond blijft liggen, want dit kan weer leiden tot pijn en stijfheid. Houd de houding voor een paar minuten vast en oefen elke dag voor beter resultaat. Good luck!