doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-60cf0fdf703cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf703cf img{#fig-60cf0fdf703cf img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-60cf0fdf703cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf703cf img{#fig-60cf0fdf703cf img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Zo luidt het oordeel van diëtisten over maaltijdvervangende shakes

Onthuld: kun je nou wel of geen controle hebben op je stofwisseling?

En bestaat er echt zoiets als een snelle of langzame stofwisseling?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf71588 img{#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf71588 img{#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf71588 img{#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cf0fdf71588 img{#fig-60cf0fdf71588 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}stofwisseling

Je hebt vast weleens iemand horen zeggen dat hij/zij een 'snelle' stofwisseling heeft. Geen zorgen als je niet direct weet waar diegene het over heeft. Want bestaat er echt zoiets als een snelle of langzame stofwisseling? En zo ja, is het mogelijk om hier enige controle op te hebben? We zochten het voor je uit.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Wat is het precies?

Volgens chirurgisch directeur Dr. David Greuner, is de term metabolisme een combinatie van processen die het lichaam gebruikt om voedsel om te zetten in brandstof. Dit is belangrijk om je in leven te houden. "Metabolische processen omvatten ademhaling, het verteren van voedsel, de levering van voedingsstoffen aan je cellen en het gebruik van energie door je spieren", legt hij uit aan SheKnows.

En hoewel de term metabolisme meestal gebruikt wordt om te beschrijven hoe het lichaam calorieën verbrandt, is dat volgens specialist in gewichtsverlies- en management en cardioloog, Dr. Luiza Petre, zoveel meer dan dat. "Het drijft alles wat je doet, van denken en eten tot bewegen en groeien. Zonder metabolisme zou je geen energie hebben om 's ochtends uit bed te komen. Het is de motor die calorieën verbrandt en de schaal die je energiebehoefte regelt."

Snelle of langzame stofwisseling

Sommige mensen kunnen eten wat ze willen en niks aankomen, terwijl het voor anderen juist een hele opgave is om af te vallen - hoeveel ze ook bewegen en hoe weinig ze ook eten. De cardioloog geeft aan dat je stofwisseling verband houdt met je gewicht en dat je je metabolisme beter kunt zien in auto termen.

"Als je gas (energie) in de motor stopt, moet dit eerst verbranden om het te kunnen omzetten in kilometers. Alleen niet alle auto's zijn hetzelfde, waardoor sommige betere kilometers halen dan anderen. Hetzelfde geldt voor mensen en hun stofwisseling; we zijn biologisch niet allemaal gelijk geschapen."

Factoren die invloed kunnen hebben

Wist je dat verschillende factoren invloed kunnen hebben op hoe snel je lichaam calorieën verbrandt? Denk aan genetica, geslacht en leeftijd. "Als we ouder worden, zijn er feitelijke hormonale veranderingen die plaatsvinden in ons lichaam en die invloed hebben op de manier waarop we vet opslaan of verliezen", legt Petre uit. Je stofwisselingssnelheid daalt naarmate je ouder wordt, als gevolg van deze verschillende hormonen. Aha!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

"We verliezen ook spiermassa als we ouder worden en dat zorgt ervoor dat je lichaam minder verbrandt. Je lichaam gaat in de verouderingsfase als het de groeifase verlaat. Wanneer dit gebeurt, heeft je lichaam niet meer zoveel energie nodig als vroeger. Je verliest gemiddeld 3 tot 5 procent spiermassa elke 10 jaar na de leeftijd van 35, wat er ook voor zorgt dat je lichaam minder verbrandt."

Kun je er controle op hebben?

Hoewel je stofwisseling vooral bepaald wordt door genetica en leeftijd, zijn er wel enkele strategieën die je kunt gebruiken. Zo merkt Greuner bijvoorbeeld op dat wat je eet en drinkt je metabolisme kan beïnvloeden, maar wel op een kleinere schaal.

"Aangezien het lichaam meer calorieën verbrandt bij het verteren van eiwitten dan bij het verteren van koolhydraten of vetten, kan eiwitrijk voedsel helpen om het metabolisme rond etenstijd te stimuleren. Pittige voedingsmiddelen staan erom bekend dat ze een snelle tijdelijke boost geven aan je stofwisseling, terwijl groene thee de stofwisseling gedurende meerdere uren kan versnellen", aldus dus de chirurgisch directeur.

Ook kunnen verandering in levensstijl op lange termijn werken, zoals lichaamsbeweging. Greuner raadt met name krachttraining aan omdat "het lichaam altijd calorieën verbrandt, zelfs in rust, en spierweefsel verbrandt meer calorieën dan vetweefsel." Intensieve aerobe training, zoals HIIT, kan de stofwisseling nog enkele uren na de training versnellen. Hoe hoger de intensiteit, hoe langer je stofwisselingssnelheid op een hoger niveau blijft.

De cardioloog vult aan om consistent te blijven trainen, minstens 30 minuten per dag. "Drink meer water en houdt je aan een dieet dat gevuld is met voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitaminen, vol mineralen en gezonde voedingsstoffen. En vermijd liever verwerkte en geraffineerde voedingsmiddelen."

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');