doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-60cd0a9db9144 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9db9144 img{#fig-60cd0a9db9144 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-60cd0a9db9144 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9db9144 img{#fig-60cd0a9db9144 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Is één keer per week sporten genoeg om fit te blijven?

Zo verlicht je spierpijn als je te fanatiek gesport hebt

Zo krijg je je spieren snel weer wat soepeler.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9dbc616 img{#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9dbc616 img{#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9dbc616 img{#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd0a9dbc616 img{#fig-60cd0a9dbc616 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}spierpijn

Misschien dat je thuis een set dumbells en een kettlebell hebt en je daarmee tijdens de sportscholenstop probeerde je spiermassa te behouden. Go you! Maar zo zwaar trainen als in de sportschool lukt tijdens een home workout vaak niet. Heb jij de afgelopen week ook weer fanatiek in de sportschool getraind? Dan is het niet zo gek dat je spierpijn ervaart. Op deze manier kun je dat verlichten.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Neem de trap

De trap? Ja, echt. Bij een flinke portie spierpijn is het kiezen voor de lift verleidelijk, maar niet verstandig. Door vooral stil te zitten en je op een houterige manier voort te bewegen, worden je spieren stijf. Wandel of fiets een stukje om de spieren te versoepelen. Wees wel een beetje lief voor jezelf en doe dat rustig aan.

Zoek de warmte op

Een warm bad of een hete douche: je spieren zullen je dankbaar zijn. Voor het herstel van de spieren is het belangrijk dat het bloed goed door de spieren loopt. Wanneer je je lichaam verwarmt, ontspannen de spieren en verbetert dit de doorstroming van het bloed. Indien je geen tijd hebt voor een bad of uitgebreide douche, kies dan voor warme kleding of wrijf de spieren in met tijgerbalsem.

Eet de juiste voeding

Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde voeding veel goeds doet voor het herstellen van de spieren. Zo werd duidelijk dat voedingsmiddelen als gember, zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en pepers kunnen helpen tegen spierpijn. Daarnaast is een flinke hoeveelheid vitamine B12 ook een goed idee. Producten als kip en eieren zitten bomvol vitamine B12. Het is het proberen waard, toch?

Kruip onder de wol

Misschien wel de minst erge manier om van je spierpijn af te komen. Door een goede nachtrust te pakken, zullen je spieren het beste herstellen. Kruip hierom vroeg onder de wol om zo snel mogelijk van die vervelende stijfheid af te komen.

Neem een glas kersensap

Is de nood echt hoog en kun jij je amper voortbewegen? Een glas kersensap zou volgens onderzoek wonderen verrichten als het gaat om spierpijn. Kersensap bevat antioxidanten die een ontstekingsremmende werking hebben. Niet alleen kersensap, maar ook cranberrysap en bessensap zouden ditzelfde werk kunnen verrichten. Inslaan, dus!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');