doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-60cd08bb85693 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb85693 img{#fig-60cd08bb85693 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-60cd08bb85693 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb85693 img{#fig-60cd08bb85693 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Deze 7 dingen kunnen ervoor zorgen dat je minder goed slaapt

Wow! Dit schijnt dé truc te zijn om sneller in slaap te vallen

Een hypnotiseur geeft advies hoe je je geest tot rust brengt en sneller in slaap kunt vallen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb8621b img{#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb8621b img{#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb8621b img{#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60cd08bb8621b img{#fig-60cd08bb8621b img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}zelfhypnose

Wist je dat het gemiddeld vijf tot twintig minuten duurt om in slaap te vallen? Maar als je 's avonds onrustig bent, dan kunnen die twintig minuten als een eeuwigheid aanvoelen. Hoe je dan toch sneller in slaap kunt vallen? Een hypnotiseur deelt dé truc.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Zelfhypnose

Ben je vaak onrustig voordat je naar bed gaat? Dan heb je vast het een en ander geprobeerd, zoals letten op je ademhaling tot het schrijven in dagboeken. Het zijn hulpmiddelen die kunnen helpen om je geest rustig te maken. Maar heb je ooit al zelfhypnose meditatie geprobeerd? Volgens Shauna Cummins, hypnotiseur en auteur van WishCraft: a guide to manifesting a positive future, duurt deze vorm van meditatie maar een paar minuten. Hoe je dit doet? Door deze vier stappen te volgen:

  1. Sluit je ogen, haal drie keer diep adem en houd je hand tegen je hart.
  2. Evalueer je dag in je hoofd. Kies drie dingen waar je jezelf voor kunt bedanken (bijvoorbeeld dat je een vriendin in nood hebt gebeld of dat je dat grote project hebt afgemaakt) en stel je in gedachten voor dat je jezelf bedankt en waardering van jezelf ontvangt.
  3. Maak drie goede wensen voor drie verschillende mensen in je leven, en stel je voor dat ze deze positieve energie ontvangen.
  4. Maak nu drie wensen voor jezelf. Ze kunnen gericht zijn op de dag die voor je ligt of meer algemeen zijn.

Waarom het werkt

"Door bovenstaande stappen te volgen, focus je je op de positieve vooruitgang van je leven", legt Cummins uit aan mindbodygreen. Onderzoek toont ook aan dat dankbaarheid wordt geassocieerd met een betere slaapkwaliteit en slaapduur.

"Voordat je gaat slapen, is de geest erg ontvankelijk. Als je positief en dankbaar het bed in stapt, zou dit negatieve gedachtes tegengaan en kan het na verloop van tijd je eigenwaarde en veerkracht vergroten", aldus de hypnotiseur. Worth the try, right?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');