doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61451647f3414 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3414 img{#fig-61451647f3414 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61451647f3414 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3414 img{#fig-61451647f3414 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

3 tips om breakouts na het sporten te voorkomen

Deze tekenen wijzen erop dat je te veel aan het sporten bent 

Het kan een grote impact hebben op je mentale en fysieke gezondheid.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3f02 img{#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3f02 img{#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3f02 img{#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61451647f3f02 img{#fig-61451647f3f02 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}te veel sporten

Sinds een week zijn de sportscholen weer open en daarmee is sportief Nederland weer aan het trainen geslagen. Fijn, eindelijk weer spiermassa en conditie opbouwen. Zorg er alleen wel voor dat je het niet te gek maakt, want anders ligt het overtraining syndrome op de loer – ja, dat is een ding.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Lange tijd stilgezeten

Omdat sportscholen maandenlang hun deuren dicht moesten houden, we minder hoefden te reizen en ook het Nederlandse weer wandelen niet altijd aantrekkelijk maakte, merkten de meeste mensen dat ze fysiek iets minder fit waren dan voorheen. Het kan resulteren in een verlies van spiermassa, flexibiliteit of conditie. But don’t beat yourself up over it. Psycholoog Kimberley Wilson vertelt aan Stylist dat je dit in perspectief moet plaatsen.

“Ik vertel het ook altijd aan mijn cliënten. Ons lichaam vertelt het verhaal van ons hele leven, en in het belang van onze nationale gezondheid, was het afgelopen jaar behoorlijk sedentair.” Volgens Wilson is het daarom goed om weer naar de sportschool te gaan, nu dat weer kan, maar we moeten niet vergeten dat ons lichaam een gek jaar achter de rug heeft.

“Het is nooit goed om meteen intens te gaan sporten zonder een goede planning of fysieke voorbereiding”, waarschuwt Wilson. Te hard van stapel lopen, is volgens de psycholoog vaak niet goed vol te houden en ook nog eens onplezierig. Bovendien ligt dan ook de kans op een blessure op de loer.

Overtraining syndrome

En dan heb je ook nog eens het overtraining syndrome. Dit zijn de negatieve effecten die je kunt ervaren als je te snel, te veel en te intens gaat sporten. Hoewel dit een impact op je lichaam kan hebben, zijn de meeste symptomen hiervan echter mentaal.

“Ons lichaam is erg gevoelig voor stress. Het is ons evolutionaire alarmsysteem”, legt Wilson uit. Als we meer stress hebben dan onze veerkracht, kan onze gezondheid daaronder lijden. Nu zijn er tig redenen waarom je te veel stress kunt ervaren en ook overtraining kan je lichaam te veel stress bezorgen. “Zelfs teruggaan naar je gebruikelijke sportroutine kan een trigger voor overtraining syndroom zijn”, waarschuwt Wilson. We hebben immers lang stilgezeten.

Symptomen van te veel trainen

Volgens Wilson kun je door te veel trainingen zowel lichamelijke als fysieke klachten ervaren. De fysieke klachten luiden als volgt:

  • Slechtere fysieke prestaties
  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Veranderende eetlust

Door te veel te trainen, kan je lichaam in de stress raken. Dit zijn de mentale gevolgen waarmee je dan te dealen kunt krijgen:

  • Stemmingswisselingen
  • Prikkelbaarheid
  • Anxiety
  • Gedemotiveerd voelen
  • Slechte concentratie
  • Emotionele uitputting
  • Brain fog

Balans

Om te voorkomen dat je harder traint dan je lichaam aankan, is balans van groot belang. Nu verschilt dat natuurlijk voor iedereen. Probeer als je kampt met bovenstaande symptomen om de frequentie van je training aan te passen. Sport dus minder lang of minder vaak. Ook zou je de intensiteit van je sessie aan kunnen passen. In plaats van te deadliften met 50 kilo, zou je ook 40 kilo kunnen overwegen. Het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren en het niet te hard aan te pakken. Good luck!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');