doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-610116c0e2e3e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e2e3e img{#fig-610116c0e2e3e img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-610116c0e2e3e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e2e3e img{#fig-610116c0e2e3e img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Is het echt zo slecht om meerdere keren dezelfde sportoutfit te dragen?

De reden waarom wekelijks baantjes trekken zo goed voor je is

Trek je badpak maar alvast uit de kast.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-610116c0e735e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e735e img{#fig-610116c0e735e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-610116c0e735e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e735e img{#fig-610116c0e735e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-610116c0e735e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e735e img{#fig-610116c0e735e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-610116c0e735e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-610116c0e735e img{#fig-610116c0e735e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Baantjes trekken

Vind jij zweten in de sportschool maar niets en heb je geen balgevoel voor een sport à la tennis of hockey? Dan is zwemmen misschien wel de work-out voor jou. Niet alleen lekker verkoelend en ontspannend, maar ook nog eens supergezond.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Betere conditie

Vind jij het op vakantie ook altijd heerlijk om een verkoelende duik te nemen in het zwembad? Same. Als je het luchtbed en de plastic opblaasdieren in het vervolg achterwege laat en een paar baantjes trekt van de ene naar de andere kant, kan zwemmen ook nog eens behoorlijk wat goeds doen voor je gezondheid.

Wanneer je je een beetje inspant om baantjes te trekken, moeten je longen hard aan het werk om jou van genoeg lucht te voorzien. Hiermee vergroot je je longinhoud en verbeter je je conditie. Bij de eerste keer zwemmen houd je het misschien maar amper vijf minuten achter elkaar vol, maar laat je niet uit het veld – of eh, zwembad – slaan. Binnen no-time zul je zien dat je het steeds langer volhoudt in het water.

Minder blessures

Met hardlopen ligt de kans op blessures best snel op de loer. Een verzwikte enkel, last van je scheenbeen of knie, noem het maar op. Ook het smijten met gewichten in de gym brengt dit risico met zich mee. Bij zwemmen heb je echter veel minder kans op blessures. Dit komt door het water: dit is gewichtsloos en je moet het wel heel bont maken wil je toch een blessure overhouden aan baantjes trekken.

Wanneer je nog kampt met een blessure, is het dus ook geen verkeerd idee om een zwemabonnement af te sluiten en je in je bikini te hijsen. In het water kun je vrijuit bewegen, zonder risico op extra leed. Win-win!

Meer kracht

Door regelmatig een plons te nemen in het zwembad, verbeter je de kracht in je lichaam. Met wekelijks baantjes trekken train je vooral je armen, core en benen. Je lichaam moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat je achterste niet naar beneden zakt in het water. Hierdoor span je je lichaam (onbewust) aan en dat is natuurlijk heel goed voor je spieren. Een betere conditie, minder blessures én toch spieren opbouwen? Sign us up.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');