Aha! Dus zo schrijf je een goede openingszin voor je motivatiebrief

Met deze tips kom je al een heel eind.

Je hebt een leuke vacature gevonden en je cv is up-to-date. Nu komt het moeilijkere onderdeel: je motivatiebrief. Want hoe zorg je ervoor dat je boven alle andere sollicitanten er uitspringt? Lastig! But we've got you covered.

Openingszin

Het schrijven van een motivatiebrief kan wat stroef verlopen. Wat zet je erin en hoe begin je eigenlijk? Met een openingszin en eerste alinea wil je er direct uitspringen en ervoor zorgen dat de recruiter verder leest. Hoe je dit precies doet? Walters People, een recruitmentorganisatie, geeft een paar tips. Komen ze:

Enthousiasme

Vind je het bedrijf waar je gaat solliciteren oprecht interessant en maak je veel gebruik van de producten of diensten? Gebruik dit in je motivatiebrief. Toon in de eerste alinea dat je enthousiast bent over de organisatie. Hoe specifieker hoe beter. Enne, een persoonlijk verhaal kan nooit kwaad.

Kennis

Stuurt een vriend(in) een vacature door van het bedrijf waar hij/zij voor werkt? Of ken je de persoon via via waar je jouw CV naartoe moet sturen? Gebruik dit dan als opening van je brief. Grote kans dat de persoon die je aanschrijft je gemeenschappelijke connectie kent. Waarschijnlijk zal diegene ook benieuwd zijn waarom deze kennis jou geschikt acht voor de baan. Je valt dus sowieso op!

Prestaties

Een klassieker, maar daarom niet minder effectief: open direct met een goed resultaat dat jij behaalde bij je huidige of vorige werkgever.

Passie

Heb je veel passie voor het vak? Dan loont het zich zeker als je daarover begint. Wist je namelijk dat werkgevers altijd op zoek zijn naar loyale en gemotiveerde werknemers die plezier in hun werk hebben? Vertel bijvoorbeeld hoe Lego ervoor heeft gezorgd dat je later bouwkunde bent gaan studeren.

Formeel en informeel

Pas wel op met humor en let ook op de cultuur van het bedrijf waar je solliciteert. Want met humor op papier, vlieg je al snel uit de bocht. Wees dus voorzichtig als je een grap maakt en laat ook altijd je motivatiebrief nalezen door iemand anders.

Houd daarnaast ook rekening met de organisatie waar je solliciteert. Zo moet je bij een bank of advocatenkantoor een formele toon aanslaan, terwijl je bij een start-up vaak iets minder formeel hoeft te zijn. Let dus ook op hoe je je openingszin schrijft, want soms is het verstandig om toch op een iets klassiekere openingszin terug te vallen. Succes!

Bron: Walters People | Beeld: Vlada Karpovich

Laatste nieuws