doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

7 dingen die je in de ochtend moet doen als je een drukke werkdag hebt

Spoiler: het is goed om iets langer in je bed te blijven liggen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61010c39d1f92 img{#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61010c39d1f92 img{#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61010c39d1f92 img{#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61010c39d1f92 img{#fig-61010c39d1f92 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Ochtend drukke werkdag

Er is niets zo erg als 's ochtends de wekker horen rinkelen en weten dat je een drukke werkdag voor de boeg hebt. Het liefst blijf je zo lang mogelijk in het comfort van je warme bedje liggen en stel je al die deadlines even uit. Helaas zul je er toch aan moeten geloven. Gelukkig helpen deze zeven tips je een eindje op weg.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Maak gebruik van je 'hypnopompische toestand'

Nogal een mondvol, maar kort gezegd is de hypnopompische toestand de staat van bewustzijn die soms ervaren wordt in de periode tussen het in slaap zijn en wakker worden. Het staat ook wel bekend als sluimerhallucinaties. Tijdens de hypnopompie creëren je hersenen alfagolven, waardoor het een goede tijd is om de geest in een ontspannen toestand te verkennen, weet klinisch hypnotherapeut Leah Larwood. "Als je eenmaal een vermoeden hebt dat je wakker wordt, probeer dan vast te houden aan de draad die je verbindt met slapen en wakker zijn", vertelt ze aan HuffPost.

Dat klinkt misschien nogal zweverig, maar dat valt in de realiteit reuze mee. "Als je wakker wordt, rol je gewoon terug in de positie waarin je je bevond en probeer je opnieuw in de slaperige stand te komen. Gebruik dit moment om te bedenken wat de dag voor jou in petto heeft", aldus Larwood. Volgens de hypnotherapeut is deze staat goed voor het ontdekken van nieuwe inzichten, het vinden van duidelijkheid of inspiratie voor creatieve projecten. Zo kun je bijvoorbeeld nadenken over hoe je die lastige vergadering wil aanpakken of welke vragen je kunt stellen tijdens een interview.

2. Open gelijk je gordijnen

Volgens psycholoog en neurowetenschapper Lindsay Browning is het belangrijk om gelijk je gordijnen open te doen als je wakker wordt. "Fel zonlicht zorgt ervoor dat je circadiaans ritme weet dat het ochtend is en dat je je alerter en klaar voor de dag voelt", legt ze uit. En dat kunnen we zeker gebruiken voor een drukke dag.

3. Schrijf je zorgen op

Zie je op tegen een belangrijke meeting, stapelen de deadlines zich op of moet je van hot naar her racen die dag? Dan zijn de eerste twintig minuten nadat je wakker wordt heel belangrijk, stelt Larwood. "Je ervaart nog steeds de ontspannen wereld uit de hypnopompische toestand en hebt een sterke verbinding met je onderbewustzijn." Volgens haar is dit dan ook het moment bij uitstek om er precies achter te komen waar je je zo'n zorgen over maakt. "Probeer het op te schrijven", raadt Larwood dan ook aan.

"Begin met iets specifieks", vervolgt ze. "Schrijf je vraag of stelling bovenaan de pagina en gebruik die als springplank om te onderzoeken wat je bezighoudt. Noteer aan het eind eventuele bevindingen of inzichten." Neem een kwartiertje om op te schrijven wat je voelt en wat er door je hoofd heengaat. Hoe meer je schrijft, hoe meer er los zal komen. "Soms ontdek je zo het laatste stukje van de puzzel", weet Larwood.

4. Maak een to-do-lijst

Hou je niet van journaling? Dan kun je dat kwartiertje in de ochtend ook gebruiken om een lijstje op te stellen met dingen die je die dag gedaan moet krijgen. "Begin met taken die tijdkritisch en belangrijk zijn... en ga dan verder met de rest", raadt Browning aan.

Een andere manier om een to-do-lijstje te maken, is de 4D-methode. Leefstijlarts en huisarts Alkta Patel legt uit: "Ik kijk elke ochtend naar mijn takenlijst en zet deze om in een twee-bij-twee-matrix om 4D-beslissingen te nemen. Schrijf je taken in het passende hokje: Doen – Uitstellen – Delegeren – Verwijderen." Zo krijg je een beter inzicht in welke taken vandaag écht gedaan moeten worden, welke nog best een dagje kunnen wachten en welke misschien niet eens zo belangrijk zijn. Dat scheelt je weer werk.

5. Organiseer je dag afhankelijk van of je een 'leeuwerik' of 'uil' bent

Als je een 'leeuwerik' bent die vaak vroeg naar bed gaat en vroeg opstaat, pak dan de moeilijkste taken van de dag in de ochtend aan. In de ochtend functioneer je namelijk op je best, weet Browning. Taken die niet zo moeilijk of belangrijk zijn, kun je het best in de middag doen, wanneer je je al wat vermoeider begint te voelen.

Ben je een 'uil' die laat naar bed gaat en laat ontwaakt? Dan zal je piekwerktijd waarschijnlijk later op de dag zijn. 's Ochtends kun je beter taken oppakken waarbij je nog niet heel erg je best hoeft te doen (zoals het aanpakken van je mailbox). Laat de moeilijke taken voor later op de dag, wanneer je eindelijk een beetje opgestart bent.

6. Vertraag je ademhaling voordat je gaat werken

Als je het druk hebt, gaat je ademhaling waarschijnlijk alle kanten op. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan je werk even een moment rust te pakken. Patel doet dat door zestig seconden voor ze haar computer opstart haar ademhaling te vertragen. "Het vertragen van je ademhaling tot zes of minder ademhalingen per minuut activeert je parasympatische zenuwstelsel, waardoor je kalm blijft en controle krijgt over de rest van de dag", legt ze uit.

"De eenvoudigste manier is om vier tellen in te ademen en zes tellen uit te ademen. Herhaal dit zes keer", aldus Patel. "Het is een geweldige techniek om de hele dag door te gebruiken als je merkt dat de stress toeneemt." Aha!

7. Neem een pauze

Tijdens een drukke werkdag kun je misschien het gevoel hebben dat er geen tijd is om te pauzeren. Toch is het altijd een goed idee om even achter je laptop weg te stappen. Hierdoor kom je weer tot rust en hou je uiteindelijk meer energie over om je taken af te ronden.

Volgens Browning is het een goed idee om rond de late ochtend een pauze te nemen. Haal buiten een frisse neus en maak even een flinke wandeling. Het natuurlijke daglicht zal je helpen om je alerter te voelen en het wandelen geeft je energie.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');