doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Een kantoorbaan? Dit is waarom het belangrijk is om regelmatig te gaan staan

Ai: dit is wat een hele dag zitten met je lichaam doet...
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6101175993317 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6101175993317 img{#fig-6101175993317 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6101175993317 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6101175993317 img{#fig-6101175993317 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6101175993317 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6101175993317 img{#fig-6101175993317 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6101175993317 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6101175993317 img{#fig-6101175993317 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}kantoorbaan

Zit je heel dag aan je bureau gekluisterd? Dan is het belangrijk om regelmatig in beweging te blijven. Je neemt al snel een verkeerde houding aan, waardoor de kans op rugpijn op de loer ligt. En wist je trouwens dat als je regelmatig opstaat, je ook andere vervelende (en zelfs gevaarlijke) klachten kunt voorkomen?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Klachten

Wist je dat lang stilzitten voor veel klachten kan zorgen? Naast vervelende rugpijn, kan het ook de kans vergroten op overgewicht, een hoge bloeddruk, spataderen, diabetes type 2 en depressie. Het is daarom erg belangrijk dat je regelmatig de benen strekt en uit je bureaustoel komt.

Veertig keer

Een wandeling naar je favoriete collega of koffie op een andere verdieping pakken: regelmatig in beweging komen is heel belangrijk. Osteopaat Xerxes Dalal weet het aantal keer dat je moet opstaan, en verbaast hiermee een hoop mensen. Volgens hem kun je het beste minimaal veertig keer per dag gaan staan en van zithouding veranderen. “Ook als je geen zittend beroep hebt, is het belangrijk om regelmatig te bewegen en zelfs af en toe juist wél te gaan zitten”, aldus Dalal.

Zo doe je dat

Veertig keer opstaan, hoe dan? Volgens de osteopaat zijn er een paar manieren om dit aantal te behalen. Zo kun je elke keer opstaan zodra je van zithouding verandert, staan terwijl je een telefoontje pleegt, een extra rondje lopen naar de vergaderruimte, koffie of thee halen voor je collega’s en door tijdens je pauze een kleine wandeling te maken. Zo tik je al snel de veertig keer aan. Ook kun je het beste achter een staand bureau werken en zitten en staan gedurende de dag afwisselen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');