doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Dit is waarom je voor je gevoel altijd ‘bezig’ moet zijn 

Cut yourself some slack. 
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100fb983f4f0 img{#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100fb983f4f0 img{#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100fb983f4f0 img{#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6100fb983f4f0 img{#fig-6100fb983f4f0 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}altijd bezig zijn

Anno 2021 is mentale gezondheid geen taboe meer. Maar iets aankaarten kan pas als je weet dat je ergens mee kampt. Heb jij bijvoorbeeld het gevoel dat je het altijd druk moet hebben op je werk? Dan kan het dat je verslaafd bent aan het gevoel van overweldigd zijn. En ja, dat moet zeker getackeld worden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Grenzen overschrijden

Voel je je onrustig als je even nergens mee bezig bent op je werk? Dan ben je niet de enige. Voor veel millennials is stress onbewust een default manier van leven geworden. Het altijd druk hebben is iets waar we aan gewend zijn geraakt. Carrièrecoach Carly Ferguson stelt zelfs dat we ‘verslaafd’ zijn aan ons stressgevoel.

Addicted to stress. Klinkt gek, want was dat niet juist wat we willen vermijden? We hebben de wens om grenzen te stellen en om die niet te overschrijden en toch lukt het ons niet altijd om ons vast te houden aan die boundries. “We zijn simpelweg niet in staat om deze verlangens om te zetten in daden, omdat dit gewoontepatroon ons hele wezen in zijn greep heeft”, legt Ferguson uit aan Stylist.

Ongevoelig en verslaafd

Hoewel het stressgevoel ons niet bevalt, zijn we volgens de carrièrecoach gewend geraakt aan het gevoel van overweldigd zijn. Hierdoor is het de norm geworden. Ze legt uit dat je hersenen gewend raken aan stress als je hier langdurig aan wordt blootgesteld. “De hersenen vuren dan de exacte sequenties en patronen af als de vorige keer dat je je overweldig voelde. Deze herhaalde cyclus van chemicaliën die vrijkomen als je gestrest bent, zorgen ervoor dat je ongevoelig wordt voor het stressgevoel.”

Omdat we ongevoelig kunnen worden voor het stressgevoel, raken we er volgens Ferguson ook wel aan verslaafd. Of om preciezer te zijn: we raken verslaafd aan de rush van chemicaliën die onze hersenen aanmaken wanneer we stressen. Dit heeft twee serieuze gevolgen. Ten eerste wordt het hierdoor moeilijker om te relaxen. Het gevoel dat je altijd maar bezig moet zijn is sterk aanwezig. Ten tweede wordt het ook lastiger om dit gevoel aan te pakken.

Aanpakken 

Een verslaving is nooit makkelijk te tackelen, maar niet onmogelijk. Volgens Ferguson moet je als eerste erkennen dat je verslaafd bent aan stress. “Er zijn drie stadia waar je doorheen moet. Van denken, tot doen, tot zijn”, stelt ze. Ze vergelijkt het met het rijden van een auto. “Als je eraan begint moet je heel goed nadenken over wat je doet, maar aan het einde hoef je jezelf nergens aan te herinneren en gaat het automatisch.”

De verslaving snel aanpakken? Dat zit er helaas niet in. Volgens de coach is gedrag waar je je jaren schuldig aan maakte niet zomaar aan te pakken. Je moet jezelf een nieuwe gewoonte aanleren. “Wees specifiek in wat je wilt veranderen. Dat kan je al doen door geen werkbelletjes meer aan te nemen op een vrije dag.”

Om het proces te bevorderen raadt Ferguson aan om elke dag bij jezelf te checken hoe het gaat. “Het kan nuttig zijn om een dagboek bij te houden waarin je elke dag opschrijft wat goed ging, wat je triggerde en wat morgen beter kan. Wees bewust van wat je doet en luister naar jezelf.”

Onderschat ook de kracht van je eigen woorden niet. Volgens Ferguson kan het al een groot verschil maken als je jezelf op de juiste manier aanspreekt. “‘Ik ben’ is een krachtig statement. Als je jezelf voorhoudt ‘Ik ben altijd gestrest’ of ‘Ik voel me altijd overweldigd’, dan gaat je brein dat geloven.” Zeg in plaats daarvan tegen jezelf: ‘Ik ben klaar met werken en mag relaxen.’ Good luck!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');