Good to know: deze social media updates kunnen je carrière een boost geven

Want je (toekomstige) werkgever houdt dit in de gaten.

Foto's met je hond op Instagram, een Facebook-album van je laatste vakantie met vriendinnen en een re-tweet van een krachtige politicus. Het zijn dingen die we allemaal weleens op onze social media accounts voorbij zien komen. Maar wist je dat je toekomstige werkgever naar al deze dingen kijkt? Waar ze precies naar op zoek zijn? We zochten het voor je uit.

Onderzoek

Uit recent onderzoek van CareerBuilder blijkt, dat 70 procent van de werkgevers social media gebruikt om kandidaten te screenen voordat ze aangenomen worden. Drie op de tien heeft zelfs iemand in dienst wiens enige taak is om meer over jouw online gedrag te weten te komen. Say what?! Het blijkt dat werkgevers op zoek zijn naar een paar belangrijke indicatoren die kunnen aangeven dat een kandidaat geschikt is.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt, dat meer dan de helft van de werkgevers een kandidaat niet heeft aangenomen vanwege de content op zijn/haar sociale media account. Niet op zoek naar een nieuwe baan? Dat betekent nog niet direct dat je 'safe' zit. Want meer dan de helft van de werkgever controleert het account van hun huidige werknemers. Enne, meer dan een derde heeft een werknemer aangesproken of zelfs ontslagen wegens ongepaste inhoud. Ai!

4 dingen

Waar ze precies naar op zoek zijn? We zetten het voor je op een rij.

  1. Informatie die hun kwalificaties voor de baan ondersteunt
  2. Een professionele online persoonlijkheid
  3. Wat andere mensen over de kandidaten posten
  4. Enige reden om een kandidaat niet aan te nemen

Update

Klaar om je online platformen een make-over te geven? Er zijn een paar specifieke strategieën die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je accounts je carrière boosten in plaats van te schaden.

“Sociale media zijn platforms voor zelfexpressie, maar als je een persoonlijk merk of imago voor je carrière wilt opbouwen, houd er dan rekening mee dat potentiële werkgevers een social media-beleid kunnen hebben”, zegt Courtney Spritzer, co-CEO van Socialfly, tegen NBC News. “Post content alsof je hun beleid al volgt.” Zo update je de volgende social media kanalen:

Instagram:
Instagram is je online portfolio om je talenten, interesses, carrière en persoonlijke leven onder de aandacht te brengen.

Doen: Werk je bio bij met locatie, branche, links naar relevante websites/portfolio's en iets dat je persoonlijkheid laat zien.

Twitter:
Twitter is nog steeds het platform waar je snel commentaar en meningen kunt delen over actuele onderwerpen en nieuwsverhalen. Volgens co-CEO van Socialfly, Stephanie Cartin, is het aan te raden om het te gebruiken als blog om commentaar te geven op trends en nieuws uit de branche.

Doen: Neem deel aan het gesprek. Retweet een artikel over een interessante update die betrekking heeft op je carrière en deel relevant branchenieuws met je eigen commentaar.

Facebook:
Volgens Spritzer is Facebook het perfecte platform voor videocontent en engagement binnen groepen.

Doen: Word lid van een paar Facebook-groepen die relevant zijn voor jouw branche en zet je meldingen aan. Zo mis je nooit een update en de groepen dienen als een netwerkinstrument om met andere professionals in jouw vakgebied in contact te komen.

LinkedIn:
LinkedIn is ideaal om je professionele netwerk op te bouwen en connecties te maken. Perfect dus als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever.

Doen: Update je profiel met een nieuwe vaardigheid die je hebt ontwikkeld of een succesvol project dat je op je werk hebt afgerond.

Bron: NBC News | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws