doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Kom je maar moeilijk aan die 10.000 stappen per dag? Met deze tips is dat verleden tijd

De makkelijkste manier om je lichaam en je brein gezond te houden.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470eb739f5a img{#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470eb739f5a img{#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470eb739f5a img{#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470eb739f5a img{#fig-61470eb739f5a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}10.000 stappen

Wandelen is niet alleen goed voor je gewrichten en je spieren, het is ook nog eens goed voor je mentale gezondheid. Bonus: je hebt er geen duur abonnement bij de sportschool voor nodig. Aan die 10.000 stappen komen is daarentegen soms best lastig. Wij geven tips waardoor het je toch lukt! Een dagelijkse wandeling? Yes please!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Uitdaging

Het lijkt misschien een leuke uitdaging om elke dag 10.000 stappen te zetten, maar het is toch lastiger dan je denkt. Voornamelijk mensen met een zittend beroep komen flink in de knoei met de tijd. Baal jij dat het je niet lukt? Maak je niet te druk. Uit een Amerikaans onderzoek van Oregon State University bleek dat maar 15 procent van alle Amerikaanse mannen en vrouwen het doel van 10.000 stappen op een dag behaalde.

Gezondheidsvoordelen

Uit diezelfde studie bleek echter dat het aantal stappen niet de grootste factor bleek te zijn. Het is voornamelijk de snelheid waarop de stappen worden gezet die de gezondheidsfactoren met zich meebrengen. Diegenen die 5000 of 7000 stappen in sneller tempo zetten, ervoeren dezelfde gezondheidsvoordelen als de 10.000 stappen zouden meebrengen. Denk hierbij aan een smallere taille en een positieve verandering in het cholesterolniveau en BMI.

Het alternatief

Kortom: door flink door te stappen behaal je hetzelfde resultaat. Zet je elke dag 3.000 stappen met meer dan 100 stappen per minuut? Dan behaal je hetzelfde resultaat volgens de wetenschappers. Wanneer je dit per week in totaal voor 2,5 uur doet, ben je volgens wetenschappers goed bezig. Wil je wat meer actie? Dan is het volgens fitness professional Chauncey Graham ook een optie om 4 kilometer te rennen of joggen. Volgens de professional staat deze afstand gelijk aan het zetten van 10.000 stappen. Good to know!