Persoonlijk en tóch professioneel? Zo schrijf je het perfecte cv

Met deze tips vind je binnen no time je droombaan.

Klaar zijn voor een nieuwe uitdaging in je carrière is één ding? Die uitdaging vinden is een tweede. Voor je überhaupt aan sollicitatiegesprekken, assessments en oriënteren toekomt, moet eerst je cv door de keuring komen. Maar hoe maak je nu eigenlijk een curriculum vitae dat jou van je beste kant laat zien?

Een snelle indruk

Even een reality check: je bent waarschijnlijk niet de enige persoon die solliciteert op een bepaalde functie. De recruiter die jouw cv voor ogen krijgt heeft waarschijnlijk een flinke (digitale) stapel vol opsommingen van wat mensen hebben gestudeerd en wat zij allemaal kunnen. Uit een onderzoek door Ladders Inc. is gebleken dat de gemiddelde recruiter slechts 7,4 seconden naar je cv kijkt. Kortom: je wilt in een héél korte tijd de aandacht trekken, zonder dat dit schreeuwerig overkomt.

Subtiel kleurtje

Stap één, volgens carrière-expert en recruiter Jasmine MacPhee? Find your brand! Identificeer wie jij bent en wat voor niche jij vult. Dan sta je direct steviger in je schoenen bij het vullen van je cv. Bovendien kun je hiermee een stapje verdergaan. Geef je cv een bijpassende kleur. “Zoek een kleur die bij jouw merk past”, raadt MacPhee aan Stylist aan. “Kies drie kleuren. Jouw merk-kleur, een complementaire kleur en een accentkleur.” Als je dit goed uitzoekt en balanceert, geeft dit voor subtiele kick aan je cv, die bovendien direct laat zien met hoeveel zorg je jezelf presenteert. “Ruwweg zou zo'n 60 procent van je cv in jouw brand-kleur moeten zijn, 30 procent in de complementaire kleur en 10 procent in de accentkleur.” MacPhee gebruikt bijvoorbeeld zelf zwart als merkkleur, roze als complementaire kleur en geel als accent.

Nog een schepje erbovenop? Laat dan een persoonlijk logo ontwikkelen. “De beste logo's zijn simple, clean en not too fussy”, omschrijft MacPhee.

Taal en formatting

Leuk dat je cv kleuren heeft of course, maar uiteindelijk gaat het om de inhoud. Wat je natuurlijk niet wilt, is dat een recruiter na 7,4 seconden nog niet weet wie je bent. Maak daarom gebruik van bullet points en opsommingen voor de kerninfo. Dit maakt het makkelijker te lezen.

Maar zo'n keurige opsomming laat je persoonlijkheid natuurlijk niet stralen. Dat los je op door een kort profiel over jezelf te schrijven. Dit is dé kans om wat van je persoonlijkheid te laten zien. Weid niet te veel over jezelf uit, gebruik hier slechts één paragraaf voor. Kort is key! Zorg er bovendien voor dat je geen clichés gebruikt. Iedereen is inmiddels wel een teamplayer. Jij bent beter dan dat.

Een beetje van jezelf, en een beetje…

Bij een nieuwe baan wil je natuurlijk trouw blijven aan jezelf, maar dat betekent niet dat je niet kunt inspelen op wat je wilt van je droombaan. “Gebruik woorden uit de vacaturetekst, zodat de recruiter direct kan zien waarom jij een goede keuze bent”, zegt MacPhee.

Bovendien raadt ze aan om spaarzaam te zijn met de informatie die je geeft. “Houd het kernachtig”, schrijft ze. Bovendien heeft MacPhee nog één opmerkelijk advies: “Voeg nóóit een foto toe. Je verspilt zo vital space die je ook kunt gebruiken voor inhoud. Je uiterlijk maakt heeft geen invloed op hoe geschikt je bent voor de baan.”

Bron: Stylist UK | Beeld: Keren Levand

Laatste nieuws