Een skincare regime gaat voor velen verder dan een cleanser en een dagcrème in de ochtend en avond. Serums, foundations en SPF maken ook onderdeel uit van het ritueel. Alles in één keer aanbrengen is – zoals wel allemaal wel weten – een ware verzorging faux pas. Maar hoe lang kun je dan het beste wachten tot je het volgende product aanbrengt?
Inwerktijd
Een ochtend gezichtsverzorgingsritueel is voor velen een momentje om even rustig wakker te worden. En neem ook vooral gebruik van die rust, want je kunt het ene crèmepje niet zomaar over het ene serum aanbrengen. Hoeveel tijd je dan tussen je producten moet zitten? Dat is helaas wat ingewikkelder.
Er is geen minimumaantal minuten dat je moet wachten tot je je volgende skincare product aan kunt brengt. Hoeveel tijd je huid nodig heeft om een product op te nemen verschilt per formule. Dermatoloog Kim Nichols benadrukt wel dat je altijd moet wachten tot een product is opgenomen door je huid, voordat je de volgende aanbrengt. Zo voorkom je dat bepaalde ingrediënten zich met elkaar vermengen. Dit wil je ook, want anders kan de werking van een ingrediënt verminderen.
Richtlijnen
Hoe lang je dus moet wachten, hangt af van het product. Toch gelden voor bepaalde crèmes en serums wel enkele richtlijnen. Gebruik je producten om acne te behandelen? Laat dit dan minimaal 1 minuut intrekken. Volgens dermatoloog Dendy Engelman geef je de ingrediënten in het product dan voldoende tijd om te activeren.
Gebruik je retinol? Dan hoef je volgens dermatoloog Harold Lancer eigenlijk niet te wachten. “De ingrediënten hierin bestaan uit een andere chemie en zullen sneller door de huid geabsorbeerd worden”, zo vertelt hij aan Allure. Wel is het van belang om een retinol van hoge kwaliteit te gebruiken.
Voor serums en moisturizers geldt over het algemeen dat je 1 minuut moet wachten tot je een volgende laag van je skincare aanbrengt. Voor zonnebrand geldt dezelfde wachttijd. Volgens dermatoloog Sejal Shah is het belangrijk dat je ook echt die tijd neemt. “Wanneer zonnebrand wordt vermengd met andere producten, wordt het verdund en minder effectief.” Aha!
- Allure
- iStock