Hoe vertel je je kapper dat je niet blij bent met het eindresultaat? 

En ja, dit is zeker iets dat je wilt aankaarten. 

Je wilde je haar bijpunten bij de kapper en opeens mis je vijftien centimeter van je lokken. Of je wilde een warme kleur bruin in je haar, maar hebt opeens een rode coupe. Niet bepaald wat je voor ogen had. Maar hoe kaart je dat aan bij je hair dresser?

Tips van experts

Naar de kapper gaan is overall een fijne ervaring. Even je lokken laten pamperen door experts, heerlijk. Het kan alleen een behoorlijk ongemakkelijke bedoening worden als je kapper iets anders met je haar deed dan jij in gedachten had. Hoe je dan tactvol bespreekt dat je er niet zo blij mee bent? Stylist Sienree Du en colorist Richy Kandasamy delen wat je kunt zeggen tijdens de afspraak, maar ook als je pas na een paar dagen de moed hebt om je kapper erop aan te spreken.

Tijdens de afspraak

Volgens Du en Kandamasy kun je je kapper er het beste meteen op aanspreken als je niet blij bent met het resultaat. Op die manier kan je hairdresser het probleem meteen aanpakken. Hebben ze er geen tijd voor? Dan kun je vaak meteen afspreken wanneer er wel tijd is voor een verbetering.

Hoe je je kapper er dan op aan moet spreken? Volgens Kandamasy moet je dan zo specifiek mogelijk zijn. “Doe dit door te verwijzen naar iets dat je kunt zien en wat specifiek is, zodat je kunt uitdrukken wat je wel en niet mooi vindt”, legt hij uit aan Pure Wow. Wees overigens kalm wanneer je je kapper aanspreekt. Als je goed kunt onderbouwen wat je niet mooi vindt, heeft diegene er vaak begrip voor. “Deel dan details wat je niet mooi vindt aan de kleur of het kapsel, bijvoorbeeld dat je de highlights te chunky vindt of dat je de kleur iets te koperachtig vindt.”

Een paar dagen na de afspraak

Nu kan het ook dat je in de stoel van je kapper zit, je niet tevreden bent, maar dat niet meteen durft te uiten. Of dat je pas later ontdekt dat je niet blij bent me de kleur of het kapsel. Als je het bekijkt in ander licht dan dat in de salon, bijvoorbeeld. Is het dan te laat om nog om een correctie te vragen? Volgens Kandasamy niet. “Je kunt nog steeds teruggaan naar de kapsalon en het aankaarten bij je stylist. Leg dan uit wat je niet mooi vindt aan je haar.”

Du vult aan dat je kapper het waarschijnlijk het liefst wil fiksen. “Zij zullen dan hun best doen om het te corrigeren”, vertelt ze. “Leg uit wat je verwachtte en wees specifiek. Hiermee help je je stylist om een oplossing te vinden.” Du vervolgt dat je foto’s kunt meenemen van wat je wilde. Wees ook niet bang om gedetailleerd uit te leggen wat je wilde. Denk aan hoe breed je je highlights bijvoorbeeld wilde, hoe hoog je de balayage gezet wilde hebben of hoeveel laagjes je in haar had gewild. Wel benadrukt ze om open te staan voor suggesties, want niet alles is even realistisch voor jouw haar.

Vind je het toch een beetje spannend om je kapper aan te spreken op hun werk? Dan wil Kandasamy dat je het volgende in je achterhoofd houdt: ‘Een goede stylist wil altijd dat jij blij bent met het resultaat. Je bent immers hun lopende visitekaartje.”

Bron: Pure Wow | Beeld: iStock

Laatste nieuws