doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

No way! Dit is hoeveel stappen je eigenlijk per dag zou moeten lopen

En nee, het zijn er geen 10.000!
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470a4fc2259 img{#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470a4fc2259 img{#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470a4fc2259 img{#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61470a4fc2259 img{#fig-61470a4fc2259 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}stappen per dag

Sinds de pandemie (en door de lockdowns) is wandelen een populaire bezigheid van veel mensen geworden. Enne, met de komst van smartwatches en fitnessapps, kun je nauwkeurig je stappen bijhouden. Zo lijkt de standaardaanbeveling 10.000 stappen per dag te zijn. Maar volgens een expert heb je die 10k helemaal niet nodig om de vruchten ervan te plukken. We leggen het je uit.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Standaardaanbeveling

Waar die standaardaanbeveling van 10.000 stappen per dag vandaan komt? Dat komt hoogstwaarschijnlijk door een Japans bedrijf die in 1965 een stappenteller creëerde met de naam Manpo-kei, wat zich vertaalt naar '10.000 stappenteller'. Aha!

Hoewel het je kan inspireren om elke dag die stappen te behalen, heb jij blijkbaar helemaal niet zoveel stappen nodig om de voordelen ervan te merken. Volgens Sergey Young, auteur van The Science and Technology of Growing Young, lijken de gezondheidsvoordelen na een bepaald (en veel lager) aantal stappen af te vlakken.

Hoeveel stappen per dag?

Volgens Young is 7000 stappen per dag een nauwkeuriger getal. Enne, onderzoek bevestigt dit nu ook. Want een studie toonde aan dat vrouwen die ongeveer gemiddeld 4000 stappen per dag zetten, significant lagere sterftecijfers hadden in vergelijking met vrouwen die ongeveer 2700 stappen per dag zetten. De sterftecijfers vlakten echter af bij ongeveer 7500 stappen per dag. Wat betekent dat je tot 7500 stappen per dag de voordelen ervan kunt merken.

Moet je die 10k stappen per dag dan achterwege laten? Nee, niet per se. Het feit dat die extra 3000 stappen misschien geen groot verschil meer uitmaken, betekent niet dat we de aanbeveling van 10.000 stappen per dag van tafel moeten vegen. Elke beweging die je in je dagelijkse leven kunt toepassen is altijd mooi meegenomen. Probeer een routine te volgen die voor jou het meest realistisch is. "Het mooie van wandelen is dat je er niet teveel tijd aan hoeft te besteden. Je kunt het integreren in je gezonde levensstijl", aldus Young.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');