Zijn deze 3 mythes over thuiswerken wel of niet waar?

Op afstand werken is sinds de pandemie voor velen heel normaal geworden.

Op afstand werken is sinds de pandemie voor velen heel normaal geworden. Maar wist je dat er een heleboel mythes zijn ontstaan over het fenomeen thuiswerken? Hieronder een paar van die onwaarheden die we graag willen ontkrachten.

Minder kans op creativiteit en spontane ineracties

Veel leidinggevende vinden dat werknemers nodig zijn op kantoor, omdat daar een kans bestaat op toevallige interacties tussen collega's. Wat, in the end, weer voor meer creativiteit en innovatie kan zorgen. Maar wist je dat dit niet helemaal waar is? Zo observeerde twee onderzoekers interacties tussen werknemers op kantoor. En wat blijkt? De meeste kantoormedewerkers zien de fysieke aanwezigheid van iemand niet automatisch als een toestemming om spontaan een gesprek aan te knopen.

“Mensen die op kantoor werken, creëren vaak een vierde muur. En deze muur zijn hun collega's gaan respecteren. Als iemand aandachtig aan het werk is, onderbreken mensen diegene niet”, aldus de onderzoekers Ethan Bernstein (gedragsdeskundige) en Ben Waber (medeoprichter van Humanyze), in een Harvard Business Review. “Hoewel een open kantoor bedoeld is om je aan te moedigen om face-to-face interacties te hebben, doen de meesten dat niet.”

Thuiswerkers zijn minder toegewijd aan hun baan

Een veelgehoord verhaal is dat thuiswerkers het cultuuraanbod op kantoor missen, waardoor ze minder loyaal zijn aan hun werkgever. Hierdoor zouden zij altijd met één been buiten de deur staan. Maar uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van een werknemer juist kan vergroten als diegene op afstand werkt. Zo gaf 68% van de ondervraagden aan dat ze een grotere betrokkenheid bij de organisatie hadden wanneer ze de optie hadden om thuis te werken, vergeleken met de werknemers die die optie niet hadden. Aha!

Wel is het zo dat werknemers die op afstand werken, zich sneller buitengesloten kunnen voelen en zich niet betrokken voelen. Zo blijkt uit onderzoek, dat mensen die aangenomen zijn tijdens de pandemie – een periode waarin bijna de helft op afstand moest werken – zich minder welkom voelden in hun team. Maar wist je dat dit makkelijk kan worden aangepakt als een leidinggevende proactief en doelbewust één-op-één interacties organiseert? Dit kan ervoor zorgen dat werknemers zich gezien én gehoord voelen.

Je werkt minder hard vanuit huis

Uit een ander onderzoek blijkt dat de productiviteit er niet automatisch onder lijdt als werknemers op afstand werken. Enne, de pandemie heeft dit ook aangetoond. Zo was de productiviteit van werknemers bij de meeste bedrijven gelijk (67%) of zelfs hoger (27%) dan voor de pandemie. Natuurlijk kan het door zaken als zorg voor familieleden of een slechte internetverbinding ervoor zorgen dat een werknemer zijn/haar werk minder goed gedaan krijgt. Maar het is belangrijk om te erkennen dat die uitdagingen niet het gevolg zijn van thuiswerken, maar eerder een gebrek aan steun. Noted!

Bron: HuffPost | Beeld: iStock

Laatste nieuws