doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-6147183dd4bae img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd4bae img{#fig-6147183dd4bae img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-6147183dd4bae img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd4bae img{#fig-6147183dd4bae img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Waarom met je mond open slapen niet zo onschuldig is als je denkt

Last van rug- of nekpijn? Dan is dit dé slaaphouding voor jou

Deze slaaphouding biedt verlichting.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd5e69 img{#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd5e69 img{#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd5e69 img{#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147183dd5e69 img{#fig-6147183dd5e69 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}slaaphouding

Gemiddeld brengen we maar liefst 32 (!) jaar van ons leven slapend door. Aandacht een liefde besteden aan jouw slaaphouding is daarom geen overbodige luxe. Zeker niet als je vaak wakker wordt met nek- of rugpijn.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Slaap niet op je buik  

Als je elke ochtend wakker wordt met pijn in je nek of rug slaap je hoogstwaarschijnlijk in de verkeerde positie. Dit gevoel kan gedurende dag soms ook erger worden. Het belang van de juiste slaappositie hoeven we dan ook niet verder te benadrukken. Time for change.

Reumatoloog dr. Jonathan M. Greer adviseert om niet meer op je buik te slapen als je vaak last hebt van rug- of nekpijn. “Op je buik slapen kan nek- en rugpijn verergeren, omdat het een onnatuurlijke verlening van de wervelkolom veroorzaakt”, legt hij uit aan Well + Good. Revalidatiearts dr. Jaspal R. Singh voegt eraan toe dat het gevoelloosheid of tinteling in de armen kan veroorzaken omdat zenuwen in je lichaam dan bekneld kunnen raken.

Slaaphouding bij rugpijn

Volgens Dr. Singh kun je het beste op je zij liggen met een kussen tussen je knieën als je vaak rugpijn ervaart. “Door de heupen op deze manier te ondersteunen wordt de druk op je ruggengraat weggenomen.” Greer voegt daaraan toe dat je beter niet op je rug kunt slapen. Ook dit kan voor een onnatuurlijke verlening van de wervelkolom zorgen en dat kan in de ochtend voor pijn zorgen. Wil je wel graag op je rug liggen? Dan kun je die verlening voorkomen door een kussen onder je knieën te leggen.

Slaaphouding bij pijn in de heupen

Bij rugpijn kun je dus het beste op je zij liggen, maar voor pijn in de heupen geldt dat je dit beter niet kunt doen. In dit geval kun je het beste op je rug slapen. Wel is het belangrijk om je benen licht gebogen te houden, door een kussen onder je knieën te leggen.

Slaaphouding bij nekpijn

Bij nekpijn heb je twee houdingen waar je uit kunt kiezen. Of op je zij of op je rug. Wel is het belangrijk om te slapen met een contourkussen. Deze kussen geeft voldoende steun aan de natuurlijke vorm van je nek. Slaap niet met meerdere kussens bovenop elkaar, maar slaap ook niet zonder kussen. Zo legt dr. Singh uit dat ook dat ervoor kan zorgen dat er een onnatuurlijke verlening plaatsvindt.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');