doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Paniekaanval? Met dit simpele trucje kalmeer je direct

Het brengt je terug in het huidige moment.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173bb4545558 img{#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173bb4545558 img{#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173bb4545558 img{#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173bb4545558 img{#fig-6173bb4545558 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}simpel trucje

Je ziet het vaak in films: de hoofdpersoon maakt iets heftigs mee en om te kalmeren spettert diegene koud water in zijn/haar gezicht. Lijkt misschien vreemd, maar therapeuten denken hier anders over. Zo zou deze handeling kunnen helpen om intense emoties onder controle te houden. We leggen je uit hoe dat zit.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Kalmerende reactie

Geniet je ook altijd van een duik in het water? Dit komt omdat dit een groot aantal kalmerende reacties door je hele lichaam activeert, waardoor je zenuwstelsel tot rust komt. "Je gezicht onderdompelen in koud water is een techniek om intense emotionele opwinding te beheersen", vertelt therapeut Liz Kelly tegen Bustle. Ook geeft ze aan dat dit vaak gebruikt wordt in dialectische gedragstherapie, een soort gesprekstherapie die wordt gebruikt om mensen te helpen om intense emoties te kalmeren.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

Hoe werkt het?

De therapeut legt verder uit dat het een fysiologische reactie van het lichaam is als je jezelf onderdompelt in koud water. "Je parasympathisch zenuwstelsel - het rempedaal van je lichaam - wordt dan geactiveerd. Je hartslag vertraagt en je voelt je rustiger."

Verkeer je in een noodsituatie? Dan is dit een goede manier om jezelf te kalmeren. "Zodra je zenuwstelsel vertraagt, ben je niet langer in de 'vecht of vlucht' modus en kun je de situatie vanuit een meer ontspannen perspectief bekijken", aldus Kelly.

Koud water

Geen zwembad in de buurt? Je gezicht onderdompelen in koud water werkt ook! "Dit komt vanwege de schok van de temperatuurverandering", legt therapeut Meaghan Rice uit.

Wat de juiste temperatuur is om jezelf te kalmeren? Hoe kouder, hoe beter! "Als we ons concentreren op de temperatuurverandering - de warmte die overgaat in ijskou - brengt dat ons terug in het huidige moment", aldus Rice.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');