doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Tips om beter te worden in smalltalk met collega’s 

Een lesje office talk. 
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617072f1cdcd5 img{#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617072f1cdcd5 img{#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617072f1cdcd5 img{#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-617072f1cdcd5 img{#fig-617072f1cdcd5 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}smalltalk

Op een feestje kun je nog een keer een opmerking maken over de lekkere hapjes of de sfeervolle locaties, maar bij de waterkoeler op kantoor werken dergelijke opmerkingen niet. Dus, wat zeg je tegen een collega als je even een kort praatje wilt maken?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Gevoel van ongemak

Of je het nu leuk vindt of niet, smalltalk op kantoor is een essentieel onderdeel van office life. Hierdoor verbeter je de band met collega’s en wordt samenwerken prettiger en makkelijker. Maar na een langere periode vanuit huis werken, kan het best lastig zijn om daar weer in te komen. Als dat ook voor jou geldt, ben je overigens niet de enige.

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 84 procent van de young professionals het idee heeft dat ze smalltalk op kantoor ietwat zijn verleerd. 57 procent van hen geeft zelfs aan dat ze helemaal niet meer weten hoe ze dat moeten doen. Hoogtijd voor wat tips!

Bedenk van tevoren iets

Geen fan van smalltalk? Bedenk van tevoren dan vast een onderwerp dat je kunt bespreken met een collega die je nog niet goed kent. Dat kan volgens werkpsycholoog Anjula Mutanda heel simpel zijn. Bijvoorbeeld door te vertellen wie jij bent (je naam noemen volstaat) en aan je collega te vragen hoe het met hen gaat en voor welke afdeling hij of zij werkt. “Zoiets simpels kan heel effectief zijn”, vertelt Mutanda aan Stylist.

Focus op jezelf

Wanneer je je awkward voelt, is het het beste om dit gevoel zo snel mogelijk los te laten. Het is in dit scenario makkelijk om naar je eigen gedrag te kijken, maar hierdoor voel je je vaak nog ongemakkelijker. Focus in plaats daarvan op een andere mindset. “Probeer niet te bedenken wat mensen van je denken, maar probeer te projecteren hoe jij wilt overkomen.” Simpel voorbeeld is lichaamstaal. Zorg ervoor dat je rechtop staat. “Je ziet er dan meteen assertiever uit.”

Wees je bewust van je eigen gevoelens

Voor het eerst een praatje aanknopen met iemand, terwijl jij je op dat moment een beetje meh voelt, leidt niet tot de beste gesprekken. Daarentegen is het op zo’n moment wel goed om met een collega te praten die je al goed kent. “Als je je niet goed voelt, praat dan met een betrouwbare collega en deel waar je tegenaan loopt”, adviseert Mutanda.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');