Ai: 83 procent van de vrouwen worstelt regelmatig met schuldgevoelens in alledaagse situaties

Hoogtijd om korte metten te maken met dat onnodige schuldgevoel.

Wanneer zei jij voor het laatst sorry? De kans is groot dat dat niet eens zo heel lang geleden was. Of het ook echt nodig was om je te verontschuldigen? Waarschijnlijk niet. Zo bieden vrouwen veel vaker hun excuses aan dan eigenlijk nodig is. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het schuldgevoel dat we regelmatig ervaren.

Schuldgevoelens

Anno 2021 kampen vrouwen nog steeds (onnodig!) met schuldgevoelens. Waarom? Omdat we het gevoel hebben dat we niet aan de maatschappelijke verwachtingen doen. Want waar zijn dat vrijstaande koophuis, die baby, die vijfdeursauto, die droompartner en dat 5-figure salaris gebleven? O ja, en dan moeten we er ook nog eens tiptop in orde uitzien. Voor we het weten roepen we sorry als het gaat om onze carrière, ons uiterlijk of onze relaties.

Uit een onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Goodiebox, blijkt dat vrouwen zich veel te vaak schuldig voelen. Zo worstelt ongeveer 83 procent van de vrouwen dagelijks met schuldgevoelens over kleine dingen. “Ze heroverwegen en bagatelliseren bijna elk aspect van hun manier van leven. Of ze nu te assertief zijn of te aardig, geen tijd hebben voor vrienden, make-up dragen of geen make-up dragen – de maatschappij heeft hen het gevoel gegeven dat alles wat ze doen fout is”, aldus Goodbiebox.

De kracht van vrouwen vieren

Goodiebox wil het schuldgevoel graag bij vrouwen wegnemen. Daarom lanceerde het merk de Non-Apology campagne. “Het wordt tijd dat we de kracht van vrouwen gaan vieren en de vooroordelen weg te nemen, die door de maatschappij worden bepaald. We willen niet alleen de discussie openen, maar ook eindelijk de verandering zien gebeuren. Het is tijd om na te denken over hoe vaak wij als vrouwen sorry zeggen en ons verontschuldigen”, zo vertelt creative directeur van Goodiebox Sabine Herskind daarover.

Sinds de oprichting van het bedrijf wil Goodiebox vrouwen aanmoedigen om te doen wat hen gelukkig maakt. Dit doen ze onder andere met hun box-abonnement, maar dus ook met hun nieuwe campagne, waarvoor ook een video werd gemaakt. Bekijk 'm hieronder!

Bron: Goodiebox | Beeld: Alex Green

Laatste nieuws