Aha: op deze manier vind je eenvoudig de mooiste items van duurzame merken

Denk aan merken als Adidas by Stella McCartney, Fabienne Chapot en Alchemist.

Zelfs als je forever wardrobe volhangt met de fijnste stukken, wil je daar zo af en toe toch een item aan toevoegen. Doe je dat het liefst met prachtige én duurzame kleding? Dan heeft Otrium wat leuks voor je.

Verspilling en overproductie zijn een groot probleem binnen de mode-industrie. Ongeveer 12 procent van alle geproduceerde kleding blijft onverkocht in magazijnen over de hele wereld liggen. Otrium brengt daar verandering in door designermerken te voorzien van data, technologie en de manier te veranderen waarop kleding wordt gemaakt en verkocht. Het principe is heel simpel: De online fashion outlet biedt onverkochte voorraden aan van merken zoals Adidas, Asics en Karl Lagerfeld. Op deze manier kunnen modemerken een nieuwe eigenaar vinden voor collecties uit eerdere seizoenen. Zodat geen enkel kledingstuk ongedragen blijft.

Duurzaamheid checken 

Tijdens een middagje online shoppen zijn we allemaal weleens bij Otrium terecht gekomen. Niet zo gek, want de online fashion outlet verkoopt prachtige tops, jurken, schoenen, accessoires en nog veel meer voor een fijn prijsje. Een waar fashion walhalla.

Als kers op de taart slaat Otrium de handen in een met Good On You, een toonaangevend platvorm voor duurzaamheidsbeoordelingen van modemerken. Het systeem van dit platform kijkt naar de werkwijze van modemerken op het gebied van mens (krijgen medewerkers eerlijk betaald?), planeet (hoe milieuvriendelijk zijn de hulpbronnen die gebruikt worden voor de kleding?) en dierenwelzijn (worden er dierlijke materialen gebruikt?). Een uitgebreid beoordelingssysteem, dus.

Hoe het werkt

De samenwerking die Otrium aangaat met Good On You uit zich in de vorm van een Conscious-filter die is gebaseerd op de ratings van Good On You. Hoe werkt deze nieuwe filter? Op de website of in de app kun je de Conscious-filter selecteren. Vervolgens zie je alle merken die extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. Enkele namen die je dan voorbij ziet komen zijn Adidas by Stella McCartney, Filippa K, Closed, Fabienne Chapot, King Louie en Alchemist.

De conscious-filter van Otrium.

Transparantie

De ratings zijn gebaseerd op informatie die openbaar beschikbaar is, waaronder industrie normen, certificeringen en gevalideerde rapportages van de merken. Overigens wordt vooraf aan de modemerken gevraagd of zij toestemming geven voor het tonen van de ratings.

Geen bont en refurbished mode

Otrium zet meerdere stappen met als doel een slimmere mode-industrie. Afgelopen september kondigde het platform aan geen bont meer te verkopen en maakt het alleen gebruik van verzenddozen van gerecycled materiaal. O, en die pakketjes die terug worden gestuurd door klanten? Die retouren worden refurbished. Dat houdt in dat de items met kleine imperfecties met de hand worden hersteld en daarna weer verkocht kunnen worden om zo een nieuwe eigenaar te vinden. De online fashion outlet wil zo transparant mogelijk zijn over de stappen die het maakt en publiceert begin 2022 een sustainability rapport. In de tussentijd worden de stappen die worden gezet gedeeld via het platform en blog posts van Otrium. Niet slecht, toch?

Benieuwd naar het uitgebreide aanbod van 300+ merken met tot 75% korting? Ontdek hier de Conscious merken van Otrium.

Beeld: Otrium, Lina Kivaka

Laatste nieuws