Een carrière als SEO tekstschrijver: wat kun je dan verwachten?

Een specifieke opleiding ervoor is er niet, maar er is een groeiende vraag naar SEO tekstschrijvers.

Lees ook

Een specifieke opleiding ervoor is er niet, maar er is een groeiende vraag naar SEO tekstschrijvers. SEO staat voor Search Engine Optimization, dus voor zoekmachineoptimalisatie. Deze gespecialiseerde tekstschrijver houdt zich dus bezig met het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Verwachtingen

Stel dat je ervoor kiest om je te specialiseren als tekstschrijver speciaal voor SEO, wat kun je dan verwachten? Waar ga je werken, waar werk je aan en met wie werk je bijvoorbeeld in een team? We zetten het voor je op een rij.

Meetbare resultaten

De SEO tekstschrijver is een bijzonder type binnen de wereld van tekstschrijvers. Of een buitenbeentje, zo je wilt. Anders dan bij veel andere specialisaties zijn de resultaten namelijk heel meetbaar. Iemand hoeft een tekst namelijk niet mooi, ontroerend of gewoon ‘sterk’ te vinden. In plaats daarvan is het mogelijk om de kwaliteit van een tekst te meten.

Dat kan op twee manieren, zowel direct als indirect:

Directe kwaliteit
Diverse tools en apps kunnen de kwaliteit van een SEO-tekst beoordelen. Het gaat om de gebruikte zoektermen, hoe soepel de zinnen lopen en of het verhaal voldoende inhoudelijke variatie bevat. Een sterke tekst scoort goed, ook als iemand het niet helemaal naar z’n smaak vindt.

Indirecte kwaliteit
Indirect biedt SEO nog veel meer mogelijkheden om de kwaliteit te meten, al zal je daarvoor als tekstschrijver moeten samenwerken. Uiteindelijk bepaalt de vindbaarheid van een pagina of website hoe goed of hoe slecht een tekst is. Houd er aan de andere kant wel rekening mee dat goede vindbaarheid volgt uit meer dan een goede tekst alleen.

In ieder vakgebied voor ieder type bedrijf

Je kunt je als SEO tekstschrijver specialiseren in iedere branche en gaan werken voor ieder type bedrijf. Dus houd je ervan om veel impact te maken bij kleine bedrijven? ZZP’ers en MKB-organisaties hebben veel behoefte aan content. Er is minder budget beschikbaar en je zal zelf meer moeten uitzoeken, maar dan heb je ook de kans om veel impact te maken.

Denk je andersom juist aan grotere organisaties of zelfs corporates? Er is voldoende budget, maar je hebt ook minder vrijheid en kunt niet zoveel impact maken als bij een kleiner bedrijf.

In je werk zal je schrijven aan blogartikelen, SEO-landingspagina’s en complete websites. Bovendien is de kans groot dat opdrachtgevers of klanten je ook vragen om mee te kijken naar andere content, mits je het leuk vindt om te schrijven en het je om meer gaat dan SEO alleen natuurlijk.

Team van online specialisten

Als tekstschrijver specifiek voor SEO zal je werken in een team van online specialisten. Dat betekent dat je samenwerkt met bijvoorbeeld een SEA marketeer, een specialist in online autoriteit en een technisch handige kracht. Daarnaast werk je samen met communicatie-afdelingen en met contentspecialisten. Het is op die manier een breed en afwisselend beroep, vooral als je werkt voor veel verschillende klanten of opdrachtgevers.

Beeld: Yaroslav Shuraev 

Laatste nieuws

Zie ook