doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Waarom het nastreven van een perfecte werk-privébalans vaak niet gezond is

En dat terwijl we het allemaal wél willen. 
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a94db9f2449 img{#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a94db9f2449 img{#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a94db9f2449 img{#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a94db9f2449 img{#fig-61a94db9f2449 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}werk-privébalans

Acht uur werken, acht uur vrije tijd en acht uur slaap. Het is hoe de ideale dag ooit werd geschetst, maar we weten allemaal: in de praktijk gaat dat wel anders. Toch streven we eigenlijk allemaal naar een goede werk-privébalans. Al blijkt dat volgens kenners helemaal niet goed voor je te zijn.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Ongezonde ideologie

Je bent net thuis van het werk – of hebt de deur van je thuiskantoor achter je dichtgetrokken – en checkt nog even je mail terwijl het eten opstaat. Of je legt toch nog even een laatste hand aan de grote opdracht waar je mee bezig bent. Sommigen zien het als multitasking, maar deze uitvoering van een werk-privébalans is niet gezond, zo stelt psychotherapeut Daryl Appleton. Sterker nog, volgens haar is het nastreven van een werk-privébalans überhaupt niet gezond.

“Iets als een werk-privébalans bestaat niet”, vertelt Appleton stellig aan Pure Wow. “We werken nooit maar 40 uur en rusten dan 40. Dat is onmogelijk. Dat nastreven geeft ons een rusteloos gevoel.” Als je de perfecte balans probeert na te streven, zou je altijd bedrogen uitkomen. Je zou op deze manier te veel druk op jezelf leggen om die balans te behalen en het zou ervoor zorgen dat je je uitgeputter voelt. Dat maakt het nastreven van die balans volgens Appleton ongezond.

Geldt het voor jou?

Nu kan het natuurlijk dat jouw werk-privébalans wel werkt, al is het volgen Appleton nooit verkeerd om het even kritisch onder de loep te nemen. Zo stelt de psychotherapeut dat velen er toch geen gezonde kijk op nahouden.

Volgens Appleton heb je te maken met een ongezonde balans als je het gevoel hebt dat nooit iets is bereikt. Zo voel je je schuldig als je werkgerelateerde afspraken mist om leuke dingen te doen en voel je je andersom ook schuldig als je afspraken in de privésfeer moet afzeggen omdat je werk nog niet af is. Je doet dingen omdat ze ‘gepland’ zijn en niet per se omdat je het op dat moment ook echt wilt. “Je verschuift deadlines of werk om ‘de leuke dingen’ te doen en komt in een groter werkgat terecht. Je negeert vervolgens je gezondheid en relaties om het werk gedaan te krijgen, terwijl je denkt: over een paar maanden heb ik vakantie”, legt Appleton uit. Hiermee leg je volgens de expert veel te veel druk op jezelf.

Wat je eraan kunt doen

Volgens Appleton moet iedereen erkennen dat een perfecte werk-privébalans niet mogelijk is. “Zoiets bestaat niet”, vertelt ze resoluut. Van daaruit moet je vervolgens grenzen voor jezelf gaan stellen. Niet alleen is dit voordelig voor je privéleven, maar ook voor je werkleven. Als je heldere grenzen trekt, voorkom je dat je in je eigen tijd bezig bent met werk en hierdoor zorg je er ook voor dat deadlines makkelijker gehaald worden. Je denkt nu immers niet: ik kan als ik thuis ben die ene opdracht nog wel afronden. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het wordt, aldus Appleton.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');