doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Waarom we toch zo gevoelig zijn voor dagen als Black Friday 

En ook hoe je die koopdrang een beetje in bedwang kunt houden.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab29108b906 img{#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab29108b906 img{#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab29108b906 img{#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab29108b906 img{#fig-61ab29108b906 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}friday

Hoewel we in Nederland niet stilstaan bij de Amerikaanse feestdag Thanksgiving, geven we wél enthousiast gehoor aan de dag die daarna komt: Black Friday. We weten inmiddels dat het niet duurzaam is, maar maken toch graag gebruik van die hoge kortingen. Waarom zijn we daar toch zo gevoelig voor?

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Kooplust-trigger

We proberen op verschillende fronten duurzamer te leven, en toch laten we die ideologie een beetje links liggen op dagen als Black Friday. Robin Hoogeveen, founder van het rental platform Iconic Wardrobe, legt uit waarom we zo gevoelig zijn voor die kortingen. “Het zit in ons brein”, vertelt ze in een gesprek met Marie Claire. “Met name voor de schaarste die gecreëerd wordt tijdens Black Friday zijn we gevoelig.” Leuzen als Laatste Kans of Alleen Vandaag zorgen ervoor dat we dus meer items in ons digitale mandje deponeren. Online zien we meteen hoeveel korting we krijgen en dat triggert onze kooplust nog meer, aldus Hoogeveen.

Daarnaast stelt de Iconic Wardrobe-founder ook dat het shopgedrag met FOMO te maken heeft, the fear of missing out. “Je wilt ergens bij horen. En als je het nu niet koopt, krijg je die aanbieding misschien nooit meer. Ons brein is daar heel gevoelig voor.”

Impulsaankopen

Kopen we tijdens Black Friday eigenlijk wel de items die we al heel lang wilden hebben? Hoogeveen vermoedt van niet. “Ik denk dat het veelal impulsaankopen zijn. Een item heeft nu zo’n korting, dus koop je het. Ik denk ook dat we daardoor meer kopen. Als iets normaal gesproken 50 euro zou kosten en nu 20 euro, gebruiken we dat wat over is voor andere spullen.”

“Ik zou daarom mee willen geven om goed na te denken over je aankoop. Vraag je zeker bij kleding af of het wel echt bij je past en of je het echt gaat dragen. Ga eventueel naar andere winkels. Denk je er daarna nog steeds aan, of ben je het dan weer vergeten? Bedenk je ook dat veel kopen niet gelukkig maakt.”

Forever wardrobe

Hoogeveen zou graag zien dat duurzaamheid een grotere rol gaat spelen in het samenstellen van onze garderobes. “Ik vind het heel belangrijk om een sterke basiscollectie te hebben. Een collectie met key pieces die je altijd kunt combineren en kledingstukken waarvan je weet dat je het jaren gaat dragen. Ontdek wat je kledingstijl is. Dat is heel belangrijk, zeker rondom Black Friday. Als je weet wat jouw stijl is, zul je minder snel impulsaankopen doen.”

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');