doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab15ab53f16 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab53f16 img{#fig-61ab15ab53f16 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61ab15ab53f16 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab53f16 img{#fig-61ab15ab53f16 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Dit is hoe alcohol je dromen kan beïnvloeden

Dit is waarom dromen zo belangrijk zijn voor je gezondheid

Dit is wat een slaapexpert erover te zeggen heeft.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab54c6a img{#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab54c6a img{#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab54c6a img{#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab15ab54c6a img{#fig-61ab15ab54c6a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}dromen gezondheid

Ergens een nachtje over slapen kan niet alleen wonderen doen voor je gemoedstoestand, maar ook voor je gezondheid. Dromen spelen hierin een grote rol, vertelt slaapexpert Annelies Smolders aan HLN.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Droomslaap

"'s Nachts verwerken we alles", weet Annelies Smolders van online slaaptherapie Start to Sleep. "Wat we die dag allemaal hebben gedaan, maar ook de emoties die daarbij horen. Je overloopt elk aspect tijdens je slaap en geeft het een plaats. De volgende dag ben je mentaal aangesterkt", aldus de slaapexpert.

Dat verwerkingsproces vindt plaats tijdens de welbekende REM-slaap, die ook wel de droomslaap wordt genoemd. "Gedurende de nacht doorloop je verschillende slaapfasen. De REM-slaap is daar een belangrijk onderdeel van. Het vormt bij volwassenen gemiddeld twintig procent van de slaap, evenveel als de diepe slaap", legt Smolders uit. "De overgang van lichte naar diepe slaap en vervolgens de REM-slaap duurt zo’n anderhalf uur, en per nacht doorloop je zo’n slaapcyclus circa vijf keer. Tijdens de laatste fase is je brein erg actief. REM staat trouwens voor rapid eye movement, omdat je ogen in die fase heel snel heen en weer bewegen."

Droomdeprivatie

Maar wat gebeurt er precies als je niet voldoende droomt? Smolders legt uit dat dit uiteindelijk kan leiden tot droomdeprivatie, oftewel droomgebrek. Enne, dat kan verregaande gevolgen hebben. Zo kan droomdeprivatie je immuunsysteem, geheugen en emotionele gezondheid aantasten.

“Ik zie in mijn praktijk veel mensen die klagen over een slaapprobleem, maar in werkelijkheid kampen ze met niets meer en niets minder dan vermoeidheidsklachten”, aldus Annelies Smolders. “Het beste advies dat ik kan geven is: maak tijd om te slapen. Spendeer voldoende uren onder de wol. We zien dat als een luxe, maar het is écht noodzakelijk voor een goede gezondheid.”

Slaapmedicatie

Even een slaapmutsje om beter in slaap te vallen? Daar is Smolders geen fan van. "De kwaliteit van je nachtrust is allesbehalve ideaal: je slaapt minder diep, onrustiger, je REM-slaap krijgt een knauw", vertelt ze over de invloed van alcohol op je slaap. "Hetzelfde geldt voor slaapmedicatie", vervolgt de slaapexpert. "Ik ben allesbehalve voorstander van slaapmedicijnen. Toegegeven, het kan een noodzakelijk kwaad zijn om een probleem op korte termijn aan te pakken. Maar je bent er al na twee weken verslaafd aan én het onderdrukt belangrijke onderdelen van je slaap."

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');