Waarom je tijdens je menstruatie meer last hebt van futloos haar

Zo zit het.

Lees ook

Je menstruatie is zeker geen maandelijks feestje, zoals het weleens wordt genoemd. Hoofdpijn, pijnlijke borsten, zware benen: het is slechts een greep van ongemakken. En hoewel het gelukkig niet het einde van de wereld is, kan je menstruatie er ook voor zorgen dat je haar niet zit zoals jij dat wilt.

Hormoonschommeling

Net als schommelingen in je humeur, eetlust en libido, heeft de menstruatiecyclus ook invloed op je kapsel – alsof we niet al genoeg te verduren hebben tijdens deze periode in de maand. Het heeft echter een logische verklaring, aangezien je in de week voordat je ongesteld moet worden extra progesteron aanmaakt in je lichaam. Je lichaam maakt extra talg aan, waardoor veel vrouwen voor de menstruatie vaak extra veel puistjes krijgen. Maar niet alleen zorgt talg voor puistjes, ook kan het je lokken extra vet en futloos maken. Goed om te weten: op het moment voor je ovulatie is je kapsel op z’n best.

Meer honger

Niet alleen aan je haar kun je merken dat er iets gebeurt met je hormonen, maar ook aan je eetlust. Tijdens je menstruatiecyclus veranderen de niveaus van verscheidene hormonen in je lichaam, waaronder je oestrogeenniveau en je progesteronniveau. Wetenschappelijke onderzoeken toonden aan dat oestrogeen je hongergevoel onderdrukt en dat progesteron het juist versterkt. De hoeveelheden oestrogeen en progesteron die in je lijf aanwezig zijn verschillen per fase.

Het aanwezige oestrogeen in je lichaam neemt langzaam toe tijdens je eisprong en op dat moment is het progesteronniveau in je lichaam vrij laag. Vlak voor en tijdens je menstruatie verandert dat echter. Op dit moment daalt de hongerremmer oestrogeen en neemt juist het hongerhormoon progesteron toe. Om die redenen heb je meer trek als je ongesteld bent en is de kans veel groter dat je toegeeft aan je cravings. En zeg nu zelf: als je menstrueert mag je jezelf ook wel pamperen met wat lekkers.

Bron: Dingen voor Vrouwen | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook